Menu

Машини-монстри: LLRV - літаючий реактивний "павук", на якому астронавти тренувалися сідати на Місяць

Машины-монстры: LLRV - летающий реактивный "паук", на котором астронавты тренировались садиться на Луну


На початку 1960-их років, коли Америка тільки підходила до стадії реалізації проекту Apollo, головною метою якого було досягнення і висадка людей на Місяць, фахівці NASA стикнулися з нескінченною низкою технічних проблем і перешкод, про яких вони навіть не могли підозрювати раніше. І однією з головних проблем була аж ніяк не проблема доставки трьох осіб екіпажу космічного корабля через відкритий космічний простір на відстань в 385 тисяч кілометрів, що розділяє Землю і Місяць. Більш складним було завдання навчання астронавтів здійснення посадки на поверхню Місяця в умовах сили гравітації, значно меншою, ніж нормальна гравітація на Землі. Ця проблема була вирішена за допомогою проведення тривалих і наполегливих тренувань всіх учасників місячних експедицій на спеціальному літаючому тренажері LLRV, створеному виключно для цих цілей.

Літаючий реактивний тренажер LLRV (Lunar Landing Research Vehicle), створений компанією Bell Aerosystems, базувався на Льотно-випробувальному центрі Драйдена (NASA Dryden Flight Research Center), розташованому на базі ВПС США Едвардс, Каліфорнія. Зі слів Дональда Слэйтона (Donald "Deke" Slayton), який очолював у той час відділ НАСА з підготовки астронавтів, цей літаючий реактивний монстр, схожий на величезного алюмінієвого павука, був єдиним способом достовірно змоделювати процес посадки на Місяць в умовах зниженої гравітації.

Машины-монстры: LLRV - летающий реактивный "паук", на котором астронавты тренировались садиться на Луну


Для того, щоб достовірно відтворити умови, з якими астронавтам доведеться зіткнутися у поверхні Місяця, тренажер LLRV, конструкція якого була виготовлена з легкого алюмінієвого сплаву, був забезпечений турбореактивным двигуном General Electric CF700-2V, здатним розвинути тягу в 1.9 тонни (4200 lbf). Вектор тяги двигуна був орієнтований строго вниз у напрямку до землі, що дозволяло компенсувати 5/6 ваги всього тренажера в цілому і моделювати місячну силу тяжіння.

Інша частина ваги конструкції тренажера трималася в повітрі за рахунок двох реактивних двигунів, що працюють на перекису водню, що забезпечують тягу в 225 кілограм (500 lbf), що еквівалентно тязі, що розвивається двигуном, що встановлюються на місячних посадових модулях, а 16 маленьких маневрових двигунів Hypo використовувалися для керування положенням тренажера і для здійснення маневрів в горизонтальній площині. Всі елементи управління, руки, важелі і інші елементи управління тренажером повністю повторювали всі елементи управління місячним посадковим модулем. Максимальна тривалість одного польоту тренажера становила всього 10 хвилин, на більший час у тренажера просто не вистачало запасів палива в його баках.

Тренажер був обладнаний катапультируемым кріслом, яке використовувалося у тому випадку, коли щось йшло не так як треба. Цим кріслом-катапультою в 1971 році скористався Ніл Амстронг (Neil Armstrong), коли стався збій в системі живлення маневрових двигунів Hypo. Ця катапульта, розроблена та виготовлена компанією Weber Aircraft LLC, була однією з перших у світі катапульт з нульовим часом реакції, яка могла викинути пілота з поверхні на безпечне для розкриття парашута висоту в 75 метрів. Правда пілотові при цьому доводилося дуже несолодко, за ту половину секунди часу, коли спрацювала катапульта і разгонялось крісло пілота, на нього обрушувалася перевантаження в 14 g.

Машины-монстры: LLRV - летающий реактивный "паук", на котором астронавты тренировались садиться на Луну


Незважаючи на кілька неприємну зовнішність, тренажер LLRV був заповнений найсучаснішими на той момент датчиками і обчислювальними пристроями, які входили до складу системи, що одержала назву Lunar Sim Mode. Ця система, незважаючи на архаїчність її реалізації з сучасної точки зору, мала досить вселяють характеристики. Швидкість її реакції на зміни положення тренажера становила всього мілісекунду часу, що дозволяло повністю компенсувати різкі зміни швидкості і напрямку вітру.

Машини-монстри - все про виняткових машинах, механізмах і пристроях в світі, від величезних засобів знищення собі подібних до крихітних точних пристроїв, механізмів і всього того, що знаходиться в проміжку між ними.





|