Menu

Австралійський гіперзвуковий літальний апарат ScramSpace прибуває в Норвегії для проведення випробувань

Австралийский гиперзвуковой летательный аппарат ScramSpace прибывает в Норвегию для проведения испытаний


Новий гіперзвуковий літальний апарат ScramSpace, має реактивний двигун інноваційної конструкції, який дозволить апарату літати на швидкості, у вісім разів перевищує швидкість звуку, був доставлений в Норвегію для початку його проведення льотних випробувань. Розроблений і виготовлений фахівцями університету Квінсленда (University of Queensland, UQ), Брісбен, Австралія, літальний апарат ScramSpace буде запущений за допомогою ракети і здійснить політ у межах Північного Полярного Кола зі швидкістю, що дозволяє добратися з Лондона в Австралію всього за дві години. Випробувальний політ апарату ScramSpace проводиться в рамках проекту по розробці технологій гіперзвукових польотів, які зможуть використовуватися для доставки вантажів на навколоземну орбіту за більш низької вартості, ніж це можливо з використанням сучасних та традиційних способів.

Літальний апарат ScramSpace є плодом трирічних зусиль міжнародної дослідницької групи, в якій беруть участь члени з тринадцяти різних організацій, очолюваної професором Расселом Бойсе (Russell Boyce). Бюджет цієї програми, який забезпечується п'ятьма спонсорами і який становить близько 13.7 мільйонів доларів, є досить маленьким у порівнянні з бюджетами в сотні мільйонів доларів, які виділяються на реалізацію американських програм гіперзвукових польотів. Але, незважаючи на це, в реалізації проекту ScramSpace вже вдалося досягти чималих успіхів завдяки ентузіазму дослідників та використання досвіду, отриманого протягом двох десятиліть досліджень технологій і нових матеріалів для забезпечення польотів на гіперзвукових швидкостях.

Австралийский гиперзвуковой летательный аппарат ScramSpace прибывает в Норвегию для проведения испытаний


"Серцем" літального апарату ScramSpace, довжина якого становить 1.8 метра, є унікальний реактивний двигун. Звичайні турбореактивні двигуни, використовувані в пасажирських і військових літаках, є досить складними агрегатами, що мають безліч рухливих, обертових частин і лопаток, які стискають вступник повітря до високого тиску, що забезпечує ефективне згорання палива. Однак, якщо літальний апарат рухається з великою швидкістю, то в додатковому стисненні повітря немає необхідності, потоку повітря в цьому випадку достатньо для спалювання палива. І саме це використовується у прямоточних реактивних двигунах, які представляють собою порожнисті труби, в яких відсутні рухомі частини. Паливо впорскується безпосередньо в камеру згорання двигуна і спалюється досить простою, з першого погляду, методом, за яким криються складні фізичні процеси.

У турбореактивних двигунах і в прямоточних повітряно-реактивних двигунах стиснене повітря переміщається всередині двигуна на дозвукових швидкостях. Але в прямоточному двигуні повітря переміщається сам на надзвукових швидкостях в будь-якій частині двигуна. Це означає, що звичайний реактивний двигун і прямоточний повітряно-реактивний двигун можуть працювати як на дозвукових і надзвукових швидкостях польоту, а прямоточний двигун може працювати тільки на гіперзвукової швидкості.

В апараті ScramSpace використаний двигун, який є чимось середнім між прямоточним повітряно-реактивним двигуном і прямоточним двигуном. Паливо, водень, в цьому двигуні накачується не прямо в камеру згоряння, а через спеціальний отвір, що дає паливу час якісно змішатися з вступникам на надзвуковий швидкості повітрям. У цьому двигуні відсутня система запалювання паливо-повітряної суміші в камері згоряння штучно створені галузі, де створюється висока тиску, піднімає температуру суміші вище точки самозаймання.

Австралийский гиперзвуковой летательный аппарат ScramSpace прибывает в Норвегию для проведения испытаний


В проміжку між 15 і 21 вересня 2013 року, коли дозволять погодні умови, апарат ScramSpace буде запущений в космос на висоту 320 кілометрів з допомогою двоступеневої ракети-носія, яка стартує з майданчика Andoya Rocket Range, розташованої 300 кілометрів північніше межі Полярного кола. Після відділення апарату ScramSpace від ракети з допомогою маленьких газових двигунів він буде націлений строго вниз з високою точністю. Сила земного тяжіння розжене апарат до швидкості Mach 8 (5290 вузлів, 8600 км/год, 6090 миль в годину) і на висоті від 32 до 27 кілометрів відбудеться включення реактивного двигуна, в ході якого на землю будуть передані всі дані, що стосуються польоту, процесу займання і горіння палива. Через три секунди після включення двигунів апарат ScramSpace впаде на величезній швидкості у води Північного моря.

В ході такого короткого польоту дослідники збираються отримати масу інформації про фізичні процеси, що відбуваються на гіперзвукових швидкостях, про ефективність згорянні палива та про безліч інших параметрів, які згодом дозволять розробити конструкцію нового гіперзвукового літального апарату, який стане засобом недорогий доставки вантажів на навколоземну орбіту.

|