Вчені-астрономи виявили саму холодну зірку, коричневий карлик, неподалік від Сонячної системи

Ученые-астрономы обнаружили самую холодную звезду, коричневый карлик, неподалеку от Солнечной системы

Вчені-астрономи, що працюють з даними, що збираються космічними телескопами Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) і Spitzer Space Telescope, виявили те, що можна назвати самою холодною з відомих людям зірок. Цей космічний об'єкт, який умовно можна віднести до класу коричневих карликів, є тьмяним щільним газоподібним тілом, температура на поверхні якого приблизно дорівнює температурі в районі Північного полюса нашої планети. Зображення об'єкта, отримані за допомогою космічних телескопів, які дозволили з досить високою точністю визначити відстань до нього, яке становить 7.2 світлових року. І таку відстань робить коричневий карлик WISE J085510.83-071442.5 четвертої за рахунком найближчої до Землі системою. Зазначимо, що найбільш близькою до Землі системою є потрійна система, Альфа Центавра, що розташовується на відстані 4 світлових років.

Коричневі карлики представляють собою космічні тіла, що складаються з щільного газу. Маса цих тіл мала для того, щоб в їх центрі створилася висока температура і там "засвітили" реакції термоядерного синтезу, що виділяють тепло і перетворюють це тіло в зірку.

Температура на поверхні карлика WISE J085510.83-071442.5 знаходиться в проміжку від -13 до -48 градусів Цельсія, а температура іншого коричневого карлика, виявленого за допомогою телескопів WISE і Spitzer, який досі вважався найхолоднішим, знаходиться в діапазоні кімнатної температури.

Космічний телескоп WISE виявився здатним побачити карлик WISE J085510.83-071442.5 завдяки тому, що він неодноразово переглядав цю частину неба в діапазоні довгохвильового інфрачервоного світла. Такі холодні космічні об'єкти практично не излучаюп нічого, крім слабкого відбитого світла у видимому діапазоні, але їх довгохвильове теплове випромінювання має досить велику яскравість. Більш того, чим ближче знаходиться космічний об'єкт по відношенню до Землі, тим більше кутове переміщення він здійснює за короткий проміжок часу.

Після того, як учені-астрономи помітили відносно швидке переміщення карлика WISE J085510.83-071442.5 в березні 2013 року, вони провели додатковий аналіз даних, зібраних телескопами Spitzer і WISE за більш ранні проміжки часу. Виміри, зроблені телескопом Spitzer, дозволили визначити приблизну температуру на поверхні карлика, а зображення, отримані телескопами WISE і Spitzer з різних точок відносно Сонця, дозволили розрахувати точну дистанцію.

Вчені оцінюють, що маса WISE J085510.83-071442.5 перевищує масу Юпітера в 3-10 разів і він може бути газовим гігантом, вигнаним з його зоряної системи в результаті потужного землетрусу. Але вчені схиляються до того, що об'єкт WISE J085510.83-071442.5 швидше всього являє собою не газовий гігант, а невдалий зірку. І якщо подальші спостереження підтвердять цей факт, то карлик WISE J085510.83-071442.5 стане самою холодною зіркою з усіх відомих людям зірок.