Menu

Трохи «розуму» для TV: про DIAL і Chromecast

Немного «ума» для TV: о DIAL и Chromecast

На ІТ ринку таке трапляється частіше, ніж на інших, але все ж не кожен рік. Коли розвиток та становлення окремих напрямків, відбувається в стислі терміни, майже в онлайн режимі.

Навесні-влітку минулого року можна було спостерігати за приголомшливим темпом еволюції ринку електронної комерції. Google анонсував свій електронний гаманець, PayPal вже показує альтернативне рішення, і відразу Visa демонструє, як буде використовувати NFC (Near Field Communication),а вже через місяць кілька операторів анонсують свої гаманці, на базі технології NFC і без неї. На початку весни були представлені перші експерименти, до осені - закінчені рішення, які «виросли» на спорі компаній і об'єднали зроблені різними учасниками напрацювання.

В цьому році прискорене становлення переживає сегмент ТБ. Видно, що стало каталізатором зниження цін на телевізори класу Smart TV. Розумні телевізори мають «на борту» все те, що раніше приходили зі спеціальними девайсами: підключення до інтернет і відповідно до онлайн каналів, можливість установки різних програмних додатків для перегляду роликів та каналів зі світової мережі.

Те, що творці Smart TV не доклали до «розумному» залозу проривні софтові рішення, які відкрили б нові можливості екрану tv учасники ринку відзначили досить швидко. Вже в зимовому звіті аналітичного агентства The Diffusion Group, підтвердив, що розумні телевізори активно витісняють прості моделі (за підсумками 2012 року ¼ проданих TV були Smart, тоді як в 2011 році менше 10%), зазначалося, що 31% власників розумних TV не приєднують TV до інтернету, і відповідно не використовують функціонал додатків.

Кілька компаній, очевидно ще в пролом році задумалися про killer application для Smart TV. Розвиток set-top-box, а вірніше популярність AirPlay, підказувало, що автоматичне об'єднання екранів TV і смартфона (або планшета) цікавить користувачів. Наприкінці січня 2013 року відбувся анонс протоколу DIAL від Netflix (найбільший у США OTT оператор, що поставляє відео за запитом) і YouTube. Абревіатура DIAL розшифровується як discovery and launch, тобто досліджуй і запускай. У центрі уваги інтеграція смартфона з TV екраном, або управління TV за допомогою смартфона. Використовуючи смартфон або планшет абонент вибирає онлайн відео каталогах (в тому числі і на YouTube) цікавий йому контент, і одним кліком запускає його з екрану TV (і через смартфон може зупинити, прокрутити ролик або фільм). Подібні рішення були і раніше, але вимагали встановлення спеціальних додатків, DIAL ж позиціонується як просте рішення для Smart TV або set-top-box. Якщо у абонента на сматфоне встановлено додаток на базі DIAL, воно в автоматичному режимі знайде SmartTV і встановить зв'язок між двома пристроями.

Поки Netflix «підгортає» вендорів, інший гравець, зацікавлений в тому, щоб «з'явитися» у вітальні абонента, запропонував аналогічний за функціоналом рішення на базі конкретної залозки. В кінці липня Google почав продажі Chromecast, пристрої розміром з флешку, яке реалізує аналогічну синхронізацію двох екранів. Google природним чином орієнтувався не на магазини OTT провайдерів, а на сховища творців операційних систем (типу Google Play), але, що важливо Google зробив Chromecast відкритим, і в плані взаємодії з iOS і в плані роботи з додатками OTT провайдерів. І не тільки на рівні управління, але і на рівні використання хмарних сховищ, які мають різні девайси. Можна через один смарфона запустити на великий екран фільм з бібліотеки Google Play, потім включити інший - і дивитися відео з iTunes. Запаси пристроїв Chromecast розкупили протягом 24 годин після старту продажів, так що новинка дуже швидко стає популярною.

Паралельно з експериментами в області управління TV, OTT провайдери просунулися і в області індивідуальних підказок абоненту в плані контенту, який його може зацікавити. Цей момент, ясна річ, з самого початку розвивався тими, чия базова послуга відео за запитом. Не було яскравих анонсів, більше локальні експерименти з лайками, ранжуванням та іншим і аналізом відгуку на них абонентів. Але очевидно, що певних успіхів OTT оператори досягли. На початку серпня Джеймс Долан (James Dolan) генеральний директор одного з найбільших провайдерів кабельного ТБ США Cablevision порадував публіку неординарним інтерв'ю, в якому розповів, що на його думку, майбутнє за video on demand (VoD, відео за запитом) і тим алгоритмом подання контенту, який він має на увазі. П'ятий за величиною кабельний оператор США подумує про те, щоб відмовитися від трансляції ТВ каналів - пронеслося по галузевих ЗМІ. І відразу згадали, що буквально тиждень тому третій за величиною кабельний оператор США Cox Communications, запустили новий бренд Contour, який копіює модель OTT оператора, пропонує індивідуальний настроюється набір передач і серіалів. І звичайно ж Contour дає можливість переглядати програми і з великого екрану і з екрану смартфона і планшета, мультиэкранность - вже природна складова провайдера VoD. Так що Так, кабельні оператори розуміють всю серйозність виклику, який кидає модель відео за запитом.

Менш яскраво на ринок ТБ прийшли зміни в технічно - правовому моменті доставки контенту. У моделі IPTV запис і зберігання передач (за запитом абонента) реалізують set-top-box приставки. Cablevision організував послуги VoD на базі рішення віддаленої запису і збереження потокового відео, т.зв. remote storage DVR або networked DVR (DVR - digital video recorder, пристрій цифрового відеозапису), тобто запис і зберігання став робити на своїй стороні (у своїй хмарі). Зручність такого рішення для абонентів очевидно - можна забути про розмір жорсткого диска своїх set-top-box. Правовласники не дуже зраділи даної інновації - вона явно порушила традиційну схему домовленостей з кабельними операторами, коли абонент у всіх сенсах володіє контентом, а оператор організовує лише доставку. І почалися суди. До кінця липня дійшли до верховного суду - і він не підтримав правовласників, модель networked DVR може існувати. Перехід від фізичних DVR до віртуальним - це не революція в сенсі споживчого досвіду, але абсолютно очевидно, що це цікавий варіант для кабельних операторів до еволюційного розвитку або експериментів за суміщенням моделей потокового мовлення з новими можливостями управління та презентації контенту. Та й всім напевно очевидно, що коли відпаде необхідність покупки спеціального устаткування коло потенційних абонентів розшириться (зрозуміло, що можливості Smart TV плюс розширення функцій networked DVR можуть виконувати завдання, які реалізує set-top-box).

«Останнім часом я дивлюся ТБ зі своїми дітьми, а вони воліють кабельним каналам Netflix» - поділився в інтерв'ю глава Cablevision. Спостереження просте, але разом з тим дуже вірне. Ті, хто виріс в епоху інтернет на рівні відчуттів сприймають TV як певний анахронізм, інтернет дає більшу свободу взаємодії з контентом. Настав час струсити пил з ящика.

Олексій Леонтьєв

|