Основні тренди сучасного теледивлення.
Незважаючи на бурхливий розвиток Інтернету і всіляких розважальних сервісів, телебачення залишається найпопулярнішим джерелом інформації та розваг. Інша справа, що за останні два роки споживання телевізійних послуг почало серйозно змінюватися. Загальнонаціональні федеральні канали стали втрачати свою аудиторію швидкими темпами, а ось так звані тематичні канали, навпаки - швидко рости. Так які основні тренди сучасного телеперегляду, та як вони зміняться в майбутньому?
Останнім часом мені все частіше доводиться чути від різних людей, що вони не дивляться телевізор. Хтось категорично заявляє, що у нього і телевізора вдома немає. Але при детальному розгляді підтвердити ці заяви не виходить. Люди не перестали дивитися телебачення і телевізор. Вони просто поміняли модель споживання. Не згоден я і з заявами багатьох операторів платного ТБ про те, що телебачення буде бурхливо зростати в найближчі роки. Так, зростання можливий, то лише при розумінні того, що потрібно кінцевому глядачеві. Ну, про адекватну вартості послуг забувати теж не варто.
Люди все рідше дивляться загальнонаціональні канали (через незрозумілість їх позиціонування та низької якості контенту) і більше цікавляться тематичними. При цьому значна частина молодої аудиторії концентрує свою увагу на споживанні відеоконтенту по Мережі, перегляді фільмів з Інтернету на своїх ТБ або інших пристроях (планшетах, смартфонах). Це і повинні враховувати всі гравці ринку.
Зміна профілю телеперегляду підтверджують і численні дослідження. Одне з таких від TNS я б хотів привести в якості доказів. Ці дані по ринку Санкт-Петербурга за друге півріччя 2012 року та перший квартал 2013 року.
Так, добове час контакту аудиторії з радіо за два останні роки скоротилася на 51 хвилину (до 4 годин 39 хвилин), з телебаченням - скоротилося на 29 хвилин (до 4 годин 52 хвилин), а з Інтернетом - зросла на 12 хвилин (до 2 годин 9 хвилин). Таким чином, час контакту з радіо знизилося на 15,5%, з телебаченням - на 9%, а з Інтернетом - зросла на 10%.
Змінилася і структура щоденного охоплення аудиторії. Так, Інтернет має найбільшу популярність серед молоді і людей середнього віку, а телебачення - серед представників старшого покоління. При існуючому тренді телебачення втрачатиме свої позиції і далі. У міру старіння і природного скорочення чисельності людей старшого покоління через 10-15 років воно остаточно поступиться лідируючі позиції Інтернету.
Крім того, за останні кілька років популярність ефірного телебачення практично не змінилася, а от аудиторія тематичних каналів відчутно збільшилася. А от Інтернет-аудиторія за той же час зросла швидше - на 11%. Такі дані випливають зі звіту TNS.
Найбільш популярними жанрами в розрізі телеперегляду за підсумками 2012 року стали телесеріали (частка 28%), кінофільми (18%), новини (8%), а також документальні фільми, розважальні програми та мультфільми. Зміни за останній рік виявилися незначними.
Цікаво поглянути на розподіл популярності топових програм у різних груп людей. Найбільш збалансовані показники у молодої аудиторії (до 24 років). Вони більшою мірою віддають перевагу серіали (до третини часу), спортивні трансляції, кіно, розважальні програми, анімаційні фільми. У аудиторії від 25 до 39 років основний акцент зміщується в бік кіно і новин і, разом з цим, падає - до серіалів, гумору і спорту. А от люди старшого віку (від 40 до 54 років) воліють виключно серіали.
Пенсіонери не дарма вважаються найбільш політично активним шаром населення. Майже половина телевізійного споживання у них припадає на новини, ще чверть - на серіали.
Одним з головних трендів останнього часу є фрагментація і розмивання телеаудиторії. Кількість нішевих каналів за останні три-чотири роки на російському ринку значно зросла. Тепер їх обчислення здійснюється сотнями. Відповідно фокус аудиторії зміщується.
Ілюстрацією такого стану справ є кількість трансляцій з високим рейтингом TVR>10. За десять років їх кількість знизилася в 60 разів: з 1121 - у 2002 році до 17 - в 2012 році.
У підсумку частка загальнонаціональних федеральних каналів поступово падає, а частка тематичних каналів зростає швидко. Багато в чому це пов'язано з тим контентом, які транслюють телеканали та їх адаптацію до потреб аудиторії.
За даними TNS, у чоловічої аудиторії тематичні канали користуються більшою популярністю у порівнянні з загальнонаціональними. У жінок все навпаки.
Одним з каталізаторів розмивання телеаудиторії і взагалі моделі лінійного телеперегляду експерти також називають відео в Інтернеті. За підсумками 2012 року відеоконтент в Росії в Мережі дивилися близько 13,5 млн. чоловік (це чверть від середньодобової денної аудиторії телебачення). В середньому кожен користувач витрачав на це 17 хвилин на добу. У рейтингу ключових активності в Інтернеті відео йде на другому місці, відразу ж після соцмереж (45 хвилин на добу).
Найбільшими видеоресурсами в Мережі за підсумками першого кварталу 2013 року стали Youtube з добової аудиторією майже 6 млн. користувачів та “Яндекс.відео” - 2,63 млн. А з телеканалів, що транслюють свій контент в Мережі, варто відзначити “Перший канал”, НТВ, телеканал “Дощ”, Disney і ВГТРК.
Ще варто відзначити одну цікаву особливість. Багато платні телеканали взагалі не представлені в Інтернеті легальним чином. Замість того, щоб надати користувачам можливість перегляду вмісту за гроші (наприклад, по моделі підписок) і заробляти на ньому, мовники працюють по старинці через кабельні та супутникові мережі. Ну, а користувачі скачують потрібний контент з Мережі безкоштовно.
При цьому представники великих виробників контенту в один голос стверджують, що не хочуть міняти існуючий формат бізнес-моделі. Вони просто не хочуть сваритися з операторами платного ТБ, адже робота безпосередньо з споживачами контенту може істотно знизити виручку операторам. Навіть навпаки, зараз вони вливають в рекламу і PR своїх HD-пакетів величезні кошти. Тільки ось незрозуміло, чи окупляться вони найближчим часом.
Ситуація з HD-телебаченням взагалі комічна. Оператори платного ТБ наввипередки пояснюють глядачам, в чому перевага зображення високої чіткості. Багатьох це взагалі не вражає, а тих, хто в кінцевому рахунку підключає пакет (а він за визначенням дорожче в кілька разів звичайного) розчаровується. І тому є ряд причин.
По-перше, якісне чи даний HD зажадає від користувача наявності дорогого телевізора останнього покоління, по-справжньому об'ємну систему стереозвучания, швидкісний канал для підключення до Інтернету. Ці умови є далеко не у всіх домогосподарствах в Росії. Я б навіть сказав, мало де.
По-друге, навіть якщо у користувача є цей дорогий комплект, цього контенту в HD якості вкрай мало. Зараз багато, так звані HD канали просто переводять в HD SD. Якість при цьому принципово інше. Виробляти HD контент в 4-6 разів дорожче, ніж звичайну картинку. Наприклад, пакет з 4 справжніх HD каналів за ринковою ціною обходиться в 350 - 450 рублів на місяць.
Крім цього є ще радий складнощів. Це і застарілі кабельні мережі, підміна HD форматом вдосконаленими версіями SD і т.п.
З цієї причини про бурхливому зростанні HD-телебачення в Росії в найближчі роки говорити не доводиться. Ясна річ, що цього б хотілося операторам. Але реальність проти.
Ще один тренд, який відзначають експерти, поява на ринку телевізорів з можливістю трансляції відео з Мережі безпосередньо та доступом до інтернет-сервісів. В даний час кількість користувачів Smart TV у Росії оцінюється на рівні 3,3 млн. І це кількість протягом двох останніх кварталів зростає особливо швидко (понад 30% за квартал). Поки цю платформу для просування своїх послуг і сервісів не використовує жоден з російських операторів платного ТВ. Велика частина воліє працювати за старою схемою з існуючою технологічною платформою.
Джерело: 1tv.ru