Menu

Чи є загроза для операторів з боку Smart TV?

Есть ли угроза для операторов со стороны Smart TV?

Content-Review.com - Завершальна бесіда про IPTV і відео-сервісах з Тимуром Аляутдиновым, директором з широкосмугового доступу та цифрового телебачення, а з недавніх пір ще і директором з розвитку монобрендовий збутової мережі ВАТ «Вимпелком». Чи є загроза для операторів з боку Smart TV? Чи будуть в IPTV від “Білайн” 3D-телеканали? Чому чемпіонат світу з футболу стане трампліном для розвитку цифрового телебачення в Росії? Про все Тимур розповів в інтерв'ю Content-Review.com.

Тимур Аляутдинов, «Білайн»: «Ми намагаємося бігти не стільки за терміном, скільки за гарним стартом»

Тимур Аляутдинов, «Білайн»: «Відчуйте різницю»

- Ви розповідали про те, що послуга розвивається, і на неї часто впливають якісь нові чинники. Того сервісу, про який ми сьогодні говоримо, п'ять років тому взагалі не існувало. Сьогодні ж кожен новий сервіс пред'являє якісь власні вимоги, особливо якщо його придумав якийсь хлопчик з гаража, і йому абсолютно плювати на інфраструктурні вкладення. Для нього інфраструктура побудована “великими злими” операторами, він про неї не думає. До того ж, зараз більшість телевізорів з широкою діагоналлю має функціонал SmartTV. Більш того, навіть у не найдорожчих телевізорах вже є і медіаплеєр, і можливість підключити зовнішній диск, і DVR з Time-Shifting. Виходить, що поступово унікальні переваги IPTV пропадають. Навіть VOD підтискають такі сервіси, як IVI, причому в них користувачеві фільми пропонуються безкоштовно. У зв'язку з цим питання: що ви думаєте про розвиток SmartTV?

- Думаю, що скоро світ прийде до того, що основне споживання контенту буде йти через великі екрани. У Росії це настане через 7-10 років, ми завжди йдемо з запізненням від Європи, США, Японії. Хоча я б у цьому ряду окремо поставив Москви, тому що у нас Москва - країна усередині країни. Так ось, не потрібно буде додаткового обладнання взагалі. Хмарні технології показують, що потреба в жорстких дисках все менше і менше. З'являються офіси, жорсткі диски «хмарі». Гіганти індустрії, той же Microsoft, роблять ставку на ці напрямки.

Не відстають від цієї тенденції і телеекрани. Адже користувач повинен отримувати комплект послуг саме на свій телевізор. Як я вже сказав, років через 7-10 все прийде туди. Не потрібна буде приставка, не потрібні будуть дроти, буде стояти панель, і на ній всі будуть працювати всі сервіси.

Що зараз гальмує цей процес? Перше - це технологічна проблема. Вона пов ’ язана з тим, що телевізори для надання послуги, порівнянної за якістю з послугою через ТБ-приставку, повинні мати серйозну технічну начинку, вони дуже дорогі і, відповідно, таких просунутих телевізорів поки мало. Якщо взяти стандартний телевізор, який коштує тисячу доларів, то його вбудований процесор ніколи не потягне ту ж саму працездатність, яку тягне на себе STB. Виходячи з цього, призначений для користувача досвід, який отримує абонент на приставці, сьогодні не доступний на телевізорі. Але ви не забувайте, що 10 років тому перший телевізор HD коштував 10 тисяч доларів, або 3D, пам'ятайте, коштував 7-8 тисяч, а зараз... Тому все одно технологія прийде.

До того ж, ще живе покоління, яке знає що таке «кишеньки для пультів», у них було 3-4 пульта. З нашого пульта можна запрограмувати управління всіма пристроями, але, тим не менш, навіть я не програмую, у мене все одно три пульта.

SmartTV - інтерфейс, який дозволяє отримати доступ до ряду сервісів з телевізора без підключення додаткових пристроїв.

DVR - Digital Video Recorder, сервіс або окремий пристрій, що дозволяють здійснювати запис відео.

Time-shifting - сервіс, який здійснює постійний запис з телевізора і дозволяє ставити паузу, перемотувати запис вперед і назад повертатися до “прямого ефіру”.

IPTV - Internet Protocol Television, цифрове телебачення в мережах передачі даних по протоколу IP, повністю контрольований оператором сервіс.

VOD - Video On Demand, сервіс, що дозволяє придбати або взяти в оренду одиницю відео контенту, наприклад, фільм.

STB - Set-Top Box, приставка до телевізору, в якій знаходиться декодер телевізійного сигналу і додаткове устаткування (жорсткий диск для запису і т.д.).

DPI - Deep Packet Inspection, комплекс серверно-програмних рішень, що дозволяють аналізувати що проходить через вузли зв'язку інтернет-трафік і керувати ним (виставляти пріоритети залежно від тарифів, профілю користувача, джерела трафіку і т.д.)

- А до речі, 3D каналів, яких вже зараз кілька десятків у світі є, у вас не передбачається?

- У нас досить давно розміщується 3D контент в VOD. А зараз ми ведемо переговори з одним серйозним телеканалом. Ми дуже сильно працюємо в цьому напрямі. Я думаю, що ми постараємося першими перетнути межу.

Тепер що стосується другого питання, про сервіси в телевізорах. Безумовно, не тільки IVI, але і виробники телевізорів, той же Sony, мають свої власні стартові майданчики. У Sony є власний магазин, який інтегрований з PlayStation, той же є і на ігрової консолі Xbox 360. Що тут конкретно буде відбуватися? Чому модель Netflix в Америці дуже успішна? Американський ринок сформований з точки зору взаємодії компаній. Абсолютно очевидно, що Netflix сам по собі досить серйозно вантажить мережа, це всім зрозуміло. І, безумовно, у операторів спочатку виникли питання: «Гей, хлопці, ви вантажте мережі, заробляєте гроші, а як же ми?» Те ж саме у нас відбудеться, повірте мені. Взагалі немає жодних шансів, що треті сторони будуть пропонувати свої сервіси і робити це успішно, не домовляючись з оператором. Якщо зараз, наприклад, всі б стали користуватися цими сервісами одночасно, то мережа б лягла. Причому, оператор б з цього не отримав ні копійки, абсолютно.

- Ваш прогноз, коли відбудеться перелом у відносинах OTT-сервісів і операторів?

- Мені чомусь здається, що ближче до нашого чемпіонату світу з футболу в 2018 році.

- А чому не до Олімпіади в Сочі?

- Тому що Чемпіонат Світу - це серйозний економічний бум з погляду вкладення інвестицій: нові робочі місця, інфраструктура, готелі, дороги і так далі. Все це веде до того, що країна робить серйозний ривок з точки зору економічного розвитку, що, у свою чергу, позначається на населення всієї країни. Олімпіада в Сочі це все-таки суто московсько-краснодарський проект, який жодним чином не впливає на інші регіони. Звичайно, це вплине на економіку, але я думаю, що певний бум буде саме до 2018 року, коли 11 великих регіонів вимагають істотних інвестицій для створення інфраструктури, щоб взяти на світовому рівні всю масу уболівальників і національних команд. Відповідно, це буде точкою перелому. У кожному будинку вже буде connected TV, а значить, і конкуренція, і відносини з правовласниками будуть на іншому рівні. У тих майданчиків, які ви називаєте, 99% трафіку - безкоштовний, у них рекламна модель. Люди не звикли купувати.

- Але я зазначу, що люди починають звикати купувати.

- Безумовно. Наприклад, за рекламної моделі неможливо отримати свіжий блокбастер.

- Так, вони їх продають за гроші, але їх частка в трафіку - десяті частки відсотка.

- Поки це ні про що, тому що можна зайти в соціальну мережу і подивитися там безкоштовно. Тим не менш, ми зараз бачимо, що держава стала робити певні кроки у боротьбі з піратським контентом. Технологічно оператори зараз закладають у свої мережі серйозні інфраструктурні елементи, які дозволяють розподіляти трафік. Я більш ніж упевнений, що в операторів більше не буде іншого шансу. В іншому випадку в нього мережа «ляже», і ніхто не почне заробляти гроші. Тому майданчиків, які роблять OTT-сервіси, доведеться домовлятися з операторами.

- Іншими словами, оператори зараз «дозволяють таким сервісами фактично розвинутися...

- Я б сказав, не заважають.

- Тому що прекрасно розуміють, рішення подібні DPI, які дозволяють інспектувати трафік, досить дорогі, і миттєво їх не поставиш. Виходить, що зараз оператори говорять: «Ви, звичайно розвивайтеся, але у нас скоро з'явиться...»

- Зовсім не так, ви знаєте, до чого приходять американська і європейська моделі? Не можна оператора розглядати тільки як трубу, яка дозволяє саме прокачувати трафік. Складеться така ситуація, що оператор буде однією з ланок мережі, найістотнішим. Тому що а) він має доступ до мережі, б) має доступ до абонентам. Але основні сервіси контенту і подачі, швидше за все, будуть робитися третіми сторонами, тому що це непрофільний бізнес для оператора. Він, звичайно, може робити це сам, але якщо дивитися всі останні приклади - у оператора немає власної групи розробників, які пишуть клієнт, в основному це підрядники. Все одно це треті сторони, а значить це вже модель взаємодії. Тому модель буде будуватися таким чином - оператор буде надавати послуги на своїй мережі під своїм брендом за домовленістю з третіми особами і з гарантованою якістю. Іншим якість не буде гарантуватися, тому що гарантувати його всім неможливо.

- Те ж саме, тільки під іншим кутом.

- Я не сказав: «вас тут не буде». Я абсолютно точно впевнений, що ми прийдемо до домовленості і до того, що буде обрано модель, при якій всім буде добре. Тут дуже важлива не тільки роль оператора і всіх цих сторін, але і роль держави. На законодавчому рівні зараз робляться кроки, які досить позитивні з точки зору контенту в інтернеті, захисту дітей. Я сам батько, я це дуже підтримую. Але тут дуже важливо, щоб всі сторони знайшли компроміс. Знову ж про піратський контент - ми всі пам'ятаємо, як піратські диски продавалися скрізь, на всіх станціях метро.

- Навіть більше - я пам'ятаю початок 90-х, коли деякі голлівудські студії офіційно оголосили Росії територією зла і ввела ембарго взагалі на будь-яку кінопродукцію.

- До чого це призвело? Це призвело до того, що дистриб'ютори почали експериментувати. Наприклад, вони стали продавати диски по сто рублів, і люди почали їх купувати, різниця 30 рублів - не так важлива. Тут якраз такий варіант, що і правовласники повинні піти на певні поступки, тому що Росія - це певний ринок, на якому можна продавати фільм так само, як в Америці.

|