Компанія J'son and Partners Consulting підготувала дослідження «Телевізори майбутнього: NextGenTV».
Телевізор майбутнього немислимий без виходу в Інтернет. На думку аналітиків, вже зовсім скоро не тільки high-end сегмент, але і масовий продукт стане в ряд «підключених пристроїв і займе своє місце серед таких пристроїв, як смартфони, планшети і PC.
Компанія J'son & Partners Consulting підготувала дослідження «Телевізори майбутнього: NextGenTV». Аналітики відзначають, що виробники і розробники переслідують мету втілити вже існуючі моделі взаємовпливу ТБ і Інтернету (наприклад, колективне виставлення рейтингів за допомогою соціальних мереж), перенести їх з зовнішніх пристроїв (PC, планшети, смартфони) безпосередньо на телеекран. Іншим важливим напрямком є перенесення власне інтернет-відеосервісів (таких, як YouTube) в телевізор. Третім напрямком є розвиток контенту, не пов'язаного з відео (у першу чергу, ігор).
З точки зору споживання контенту, посилюється роль нелінійного відео. Також зростає кількість терміналів, на яких можна дивитися відео, у тому числі і телевізійні програми (ТБ, комп'ютери, ноутбуки, планшети, смартфони). Також відбувається поділ джерел контенту на три потоку: контент, який надходить до користувачеві через мовлення, контент в мережі Інтернет і власний користувальницький контент (медиахранилища, DVD і Blu-Ray, контент з мобільних пристроїв і т.п.)
Найважливішою зміною, подією в двохтисячні роки, став зростання ємностей вбудованої пам'яті (в 2012 р. середня медиахранилище займає 1 Тб), зростання швидкостей ШСД (проект Google Волокно у США надає доступ на швидкості 100 Мбіт/с), а також цифровізація телебачення. Подальший розвиток цих трьох джерел контенту буде продовжуватися.
В першу чергу, розшириться спектр пристроїв - носіїв контенту. Якщо ще наприкінці минулого десятиліття основним джерелом користувацького контенту залишався комп'ютер або ноутбук, а також відеоплеєр, то в наші дні великий пам'яттю мають смартфони, планшети, DVR, різні медиаплееры, а також стали більш доступними знімні карти пам'яті.
Розширюється перелік пристроїв, підключених до інтернет-мережі. Тепер це не тільки ноутбуки, комп'ютери і такі приставки, як TiVo, які були доступні і в 2000-е, але також всі мобільні гаджети (смартфони, планшети), операторські STB, OTT-приставки і медиаплееры, і, нарешті, телевізори (Smart TV). Крім цього існує додаткові способи доступу в Інтернет. Повсюдно поширеним стає Wi-Fi-доступ і мережі 3G.
Цифрове ТБ також розширює свою присутність. Розвиваються операторські STB з функціями запису та наданням додаткових сервісів, широке поширення одержує Європейська ініціатива HbbTV (гібридний телебачення, що включає в себе як мовлення, так і інтернет доступ), збільшується кількість і якість телевізорів. Також постійно зростає число каналів, у тому числі віщають в HD, з'являються канали, постійно що віщають в 3D. Все це веде до збільшення часу, затрачиваемому на перегляд ТБ.
З точки зору комерційної складової телевізійного бізнесу, всі ці тренди несуть три головні зміни. Перше - це зміна в структурі доходів кожної ланки в ланцюгу доставки контенту, включаючи фрагментацію рекламних доходів. Друге - це зростання кількості доступного безкоштовного контенту, у тому числі і високоякісного, що ускладнює завдання щодо збільшення ARPU платними операторами. Третє - це постійна необхідність витрачати кошти на різні технологічні інновації, у тому числі - на інтеграцію зі зростаючим числом супутніх пристроїв (для телевізорів такими є в тому числі мобільні гаджети).
Незважаючи на конкуренцію з боку альтернативних відеотерміналів, телевізори по -, як і раніше грає домінуючу роль у споживанні відеоконтенту. Телевізори нового покоління (або NextGenTV) враховують всі зазначені вище тенденції і тренди. Завдяки цьому телевізор майбутнього займе своє місце серед таких пристроїв, як смартфони, планшети і PC і стане четвертим в лінійці «розумних пристроїв».
Загальні тенденції в розвитку телевізорів
Головна особливість телевізорів майбутнього - інтеграція телевізійних і інтернет-принципів. Вплив комп'ютерної та інтернет-середовища не обмежується тільки контентом, а включає в себе цілий комплекс тенденцій.
Серед цих тенденцій можна назвати наступні:
- використання комп'ютеризованих меню;
- використання банерів, віджетів і ін. інтерактивних елементів екрану;
- використання просунутої навігації;
- використання зовнішнього накопичувача контенту (HDD-диска і т.п.);
- інтеграція з іншими пристроями (смартфонами і планшетами);
- об'єднання медиафункционала і ігрового функціоналу.
Сукупність даних трендів робить телевізор майбутнього пристроєм, більш схожим на інші цифрові пристрої користувача: PC, планшет або смартфон. У відповідності зі своїми характеристиками (в першу чергу, великою діагоналлю екрану і високим дозволом) телевізори майбутнього будуть займати особливе місце в ряді смарт-пристроїв.
Переваги телевізора в майбутньому просторі смарт-пристроїв
Великі розміри роблять телевізор найбільш сприятливим пристроєм для перегляду відео, у тому числі і нелінійного, що вже позначилося на переміщенні аудиторії OTT-послуг з PC на Smart-TV. Телевізори майбутнього, що володіють здатністю 4K, дозволять переглядати 3D-контент без спеціалізованих очок, що також принципово виділяє ці пристрої серед інших «розумних екранів». Нарешті, телевізори є не особистими пристроями, як смартфони і планшети, а пристроями для всієї сім'ї, що збережеться і в майбутньому і буде далі сприяти популярності цих пристроїв у рекламодавців.
Користувальницький інтерфейс і управління
Численні інновації в принципах управління, впроваджені в смартфонах і планшетах, а також в ігрових консолях, будуть знаходити своє застосування і в телевізорах майбутнього. Однак і тут зберегтися специфіка телевізорів: керувати ними будуть далі на відстані, і роль пульта дистанційного керування буде головною. Додаткові методи управління - з допомогою жестів або голосу - знайдуть обмежене застосування в окремих функціях. Еволюція пультів буде головним чином пов'язана з еволюцією GUI.
Вже зараз існує два головних тренда в розвитку ПДУ. Перший пов'язаний з появою складних пультів, що дають доступ до всього функціоналу ТБ. Другий пов'язаний з максимальним спрощенням пульта (базові кнопки), що передбачає наявність більш розвиненого GUI. У зв'язку з важливістю обох трендів деякі виробники оснащують базовий комплект постачання телевізора відразу двома пультами - складним і простим.
Інноваційна реклама
Нові методи реклами, дуже важливі в мобільних пристроях, знаходять своє застосування і в телевізорах майбутнього. Банери, віджети, інтерактивні елементи, численні меню - все це нові потенційні майданчики для розміщення реклами. Традиційна телевізійна реклама може бути вдало пов'язана з інтерактивною інноваційної рекламою, яка буде посилювати її, що дозволить телевізійній рекламі домінувати і далі.
Робота з підключеними пристроями
Ситуація, в якій телевізор є кінцевим терміналом для великої кількості пристроїв, характерна і для сьогоднішнього дня. У майбутньому кількість підключених пристроїв буде тільки рости, що зажадає створення більш легко інтегруються пристроїв. Крім розвитку відповідних технологій і спеціалізованих протоколів, за допомогою яких різні пристрої будуть з'єднуватися один одному, важливу роль відіграють універсальні пристрої, що дають різноманітний функціонал. Сьогодні такими пристроями є ігрові консолі, які дозволяють як грати в ігри, так і відтворювати диски, а також отримувати контент з мережі. У майбутньому такими пристроями будуть самі телевізори.
Зміна в сфері контенту
Але основною особливістю телевізорів майбутнього повинна стати їх готовність працювати з великою кількістю телеканалів. Пропозиція цифрових телеканалів постійно росте, у майбутньому точно також буде зростати число доступних HD-каналів. Телевізор повинен забезпечувати легкий вибір серед широкого числа каналів, у тому числі і завдяки рекомендаціям (електронний програмний гід), а також можливості отложенного просмотра (запису програм на вбудований накопичувач).
Зростання числа каналів забезпечить нові умови конкуренції. Вже сьогодні роль «перших кнопок» слабшає за рахунок інших каналів. У майбутньому основні канали повинні будуть докладати зусиль, щоб зберігати своє домінування і високі рекламні доходи. Одним з методів збереження впливу є Європейська ініціатива HbbTV. Канали будуть давати користувачу не тільки картинку у високій якості і більш унікальний контент, а також доступ до додаткового контенту одночасно з передачею - текстом рецепта в кулінарній передачі, списком гравців під час футбольного матчу і т.п.
Такий же важливим завданням буде надання доступу до нелінійного контенту. Тут каналах доведеться стикатися з альтернативними агрегаторами контенту - спеціалізованими програмами OTT. Крім цього лінійне і нелінійне відео від агрегаторів буде вступати в конкуренцію з відео, яке є у самого користувача (на зовнішньому носії, вбудованої пам'яті, Blu-Ray-диску і т.п.). Ці тенденції змусять постачальників контента боротися за споживача, у тому числі і використовуючи особливості тієї або іншої моделі телевізора, - наприклад, просуваючи свою власну програму на платформі Smart TV. Таким чином, особливості телевізорів майбутнього змусять змінитися традиційні ланцюжка доставки контенту до телеглядача.
Висновок
В цілому, телевізори майбутнього будуть більшою мірою пристроями користувача, ніж пристроями для простого прийому каналів. Кастомізація за рахунок використання різних способів управління, меню і різноманітних джерел контенту з декількох пристроїв призведе до посилення ролі інтерфейсу вибору. Ця ситуація буде неминуче відрізнятися від сьогоднішньої, коли телевізор використовується для заппинга (простого перемикання між каналами). У найближчому майбутньому користувач буде вибирати між каналами, а між лінійним ТБ, нелінійним відео (з різних джерел - починаючи від DVR і закінчуючи OTT), іншими медіа (фотографіями, сайтами, музикою), а також програмами та іграми. Значна роль лінійного ТБ буде зберігатися, однак роль користувача значно збільшиться, що вимагатиме традиційних гравців телевізійного ринку переглянути свої стратегії в області підбору контенту, програмування мовлення, брендингу, продажу реклами і в інших сферах.