Джеймс Кемерон демонструє свою глибоководну субмарину для занурення на дно Маріанської западини.
В даний час минуло вже п'ятдесят два роки з того моменту, коли була зроблена перша і єдина спроба занурення батискафа з людьми на борту в найглибше місце на земній кулі, на дно Маріанської западини. І зараз кілька незалежних команд готуються повторити занурення і послати людину на глибину 11 кілометрів під рівнем моря.
На сторінках нашого сайту ми вже розповідали про команді Virgin Oceanic, очолюваної британським мільярдером сером Річардом Бренсоном і його партнером, Крісом Велшем з Каліфорнії. Вони планують здійснити занурення на дно Маріанської западини ближче до кінця цього року. Але, цілком ймовірно, їх може випередити інша команда, очолювана Джеймсом Кемероном, режисером багатьох дуже відомих фільмів. Кемерон оголосив, що вже в цьому місяці вони спробують досягти дна Маріанської западина на своїй глибоководної субмарині, названої DeepSea Challenger.
Подібно субмарині Virgin Oceanic, субмарина DeepSea Challenger так само є одномісним апаратом, що в свою чергу означає, що Джеймс Кемерон може стати першою людиною в історії, який здійснить "сольний" спуск на дно Маріанського жолоба.
Варто відзначити, що всі учасники з боку команд Virgin Oceanic і Джеймса Кемерона не вважають свої спроби своєрідною "гонкою до дна", хоча для всіх оточуючих це виглядає саме таким чином. Обидві команди тісно співпрацюють з дослідниками морських глибин і збираються доставити на поверхню зразки порід і відеозаписи з дна океану. Учасники обох груп стверджують: "Чим більше апаратів спуститься в морські глибини, тим більше користі це принесе сучасній науці".
Незважаючи на одну і ту ж мету обидва глибоководні апарати мають абсолютно різні конструкції і застосовані інженерні рішення. Субмарина Virgin Oceanic виглядає подібно літаку з короткими площинами, завдяки чому при русі під водою апарат може використовувати гідродинамічні сили. Як відсіку для людини-пілота в апараті Virgin Oceanic використаний циліндр, зроблений з вуглецевого волокна, а верхню частину апарату закриває купол з кварцового скла.
Субмарина DeepSea Challenger як відсіку для пілота використовує традиційну сферу з металу. Це здається хорошим рішенням, адже сфера є найбільш стійкою до впливу тиску формою. Механічні властивості стали відомі досить добре і така конструкція повинна витримати тиск води в 110 мегапаскаль (1100 атмосфер) на дні Маріанської западини. Кабіна встановлена усередині конструкції субмарини, яку Кемерон описує, як "вертикальну торпеду", яка впаде на дно крізь товщу води.
В іншому, рішення використані в обох апаратах, схожі. Обидва апарати використовують сталеві пластини в якості баласту, і високотехнологічну піну на основі епоксидної смоли, заповненої порожніми скляними сферами. Заповнення такої піною додасть субмаринам позитивну плавучість, яка підніме їх на поверхню після того, як баласт буде скинута на океанському дні.
В субмарині Кемерона назовні буде вести тільки один маленький ілюмінатор. Зате зовні субмарини буде встановлено безліч потужних світлодіодних джерел світла та камер. Занурення на дно Маріанського жолоба буде знято у всіх подробицях, а на основі цього матеріалу будуть зроблені два документальних фільми в тривимірному форматі, другий - в дозволі IMAX, який пізніше буде показаний на каналі National Geographic.