Швеція готується до початку будівництва нового прискорювача частинок, який стане самим потужним лінійним прискорювачем
Робіт з проектування нового європейського лінійного прискорювача частинок European Spallation Source (ESS), який буде побудований в Лунді, Швеція, ведуться вже протягом декількох років. І зараз, коли роботи над проектом конструкції прискорювача практично завершені, справа дійшла до "зовнішнього вигляду" майбутнього прискорювача. Не так давно був проведений конкурс дизайнерів і архітекторів, роботи переможців якого дають нам гарне уявлення про те, як саме буде виглядати майбутній прискорювач ESS.
Основою комплексу ESS буде 600-метровий лінійний прискорювач, який буде розганяти протони або інші частинки, зіштовхуючи їх з вольфрамовою мішенню в кінці шляху. Зіткнення ядер матеріалу мішені з протонами буде приводити до розщеплення цих ядер в результаті чого в навколишній простір буде випромінюватися нейтрони. Розлітаються нейтрони будуть вловлювати високочутливими датчиками, які будуть вимірювати всі їх характеристики. Аналіз отриманих даних буде проводитися в датацентрі, що знаходиться в окремій споруді, розташованому в Копенгагені. За своїми характеристиками прискорювач ESS буде найбільшим і найпотужнішим лінійним прискорювачем частинок. Його потужність буде в 30 разів перевищувати потужність інших прискорювачів подібного типу.
Все, перераховане в попередньому абзаці, відомо досить давно. Останнім нововведенням, що стосуються прискорювача ESS, є плани і дизайн академічного містечка, який буде зведений над і навколо прискорювача. До складу проекту академічного містечка, площею 100 тисяч квадратних метрів, розробленого архітектурною компанією Henning Larsen Architects, входять будівлі лабораторій, офісних приміщень, лекторій і навіть центр по прийому туристів, що будуть прибувати для ознайомлення з прискорювачем. Особливим будівлею куполоподібної форми буде виділена вольфрамова мішень прискорювача, яка буде знаходиться під землею нижче купола.
Однією з частин генерального плану академічного містечка є система відведення дощових і ґрунтових вод, які повинні створити навколо прискорювача заболочену місцевість, щось на зразок своєрідного заповідника. Ця зона буде в деякому роді перешкоджати проникненню на територію прискорювача та академічного містечка диких тварин і випадкових людей.
Будівельні роботи по спорудженню прискорювача та академічного містечка повинні початися вже найближчим часом. Очікується, що перше включення прискорювача має відбутися не пізніше 2019 року, про повністю прискорювач буде закінчений і вийде на повну розрахункову потужність в 2025 році.