DALER - літаючий безпілотник, який може ходити, перетворюючи свої крила в ноги
Те, що ви зараз бачите, є демонстрацією терміна в області робототехніки, який, ймовірно, є абсолютно новим для вас - многомодальное пересування. Цей загадковий термін вживається у відношенні робототехнічних систем, які можуть пересуватися двома різними способами. Варто відзначити, що більшість живих істот на Земній кулі володіють такою здатністю, деякі можуть ходити і плавати, інші - ходити і літати, а треті - плавати, літати і ходити. Переваги такої універсальності досить очевидні, в залежності від умов навколишнього середовища або від виду виконуваних дій тварина або робот можуть вибрати найбільш оптимальний спосіб пересування.
Але, у разі робототехніки універсальність призводить до виникнення багатьох проблем, для реалізації здатності до різних видів пересування потрібна значна кількість додаткових вузлів і механізмів. Фахівці Швейцарського федерального політехнічного університету Лозанни (Swiss Ecole Polytechnique Federale de Lausanne, EPFL) продемонстрували досить незвичайний підхід, створивши безпілотний літальний апарат DALER, який крім як літати, може ще й ходити, використовуючи свої крила в якості рухомих кінцівок.
Робот-безпілотник DALER використовує в своїх інтересах принцип "адаптивній морфології". Цей принцип полягає в тому, що коли у робота є одна певна структура, в даному випадку крила, то їх можна використовувати і для інших видів пересування, наприклад, для ходьби. Це може бути корисним у багатьох випадках, зокрема, під час проведення операцій з пошуку і порятунку. Безпілотник, літаючи над місцевістю, може проводити загальний огляд ситуації, але в разі виявлення чого-небудь цікавого, він може опуститися і обстежити цей об'єкт більш ретельно "пішому режимі. Здатність пішого переміщення дає можливість беспилотнику додаткову можливість дістатися в потрібне місце, звідки він знову успішно може самостійно піднятися в повітря.
Цілком ймовірно, що проектування крил, що володіють багатьма схожими структурними елементами зі здатними ефективно ходити кінцівками, викликає певні труднощі, але дослідники з EPFL, зокрема Людовик Дале (Ludovic Daler), максимально спростили реалізоване рішення, хоча і розглядають можливість реалізації більш складної технології в майбутньому: "Ми прагнемо до розробки адаптивних складних крил для того, щоб збільшити здатності до пересування літаючих роботів. Форма цих крил може бути змінена для забезпечення максимальної ефективності при польоті, в режимі зависання і при пересуваннях по поверхні".