Послухайте як звучить бозон Хіггса.
Всі наші читачі напевно пам'ятають подія, коли вчені CERN оголосила про виявлення у наукових даних, отриманих з допомогою Великого адронного коллайдера (БАК), сплеску в області мас 125-126 Гев, який, як передбачається, відповідає бозону Хіггса, частці відповідальної за наявність маси у всіх інших елементарних частинок. Тепер дослідники оголосили про те, що в їх розпорядженні з'явився "озвучений" набір даних експерименту Atlas, який дозволяє почути музичне звучання "частинки Бога". І хто б міг подумати, що з низки зіткнень і розпаду частинок може народитися музика, яка дуже нагадує мелодію хабанери, кубинського танцю, який був дуже популярним в другій половині 19-го століття.
"Як тільки представниками CERN було зроблено офіційне оголошення, ми тут же почали працювати над "озвученням" експериментальних даних" - розповідає Доменіко Вичинанца (Domenico Vicinanza). Ця робота була названа проектом "Higgs sonification", над яким разом з Вичинанца працювали Мэриэпэоло Соррентіно (Mariapaola Sorrentino), співробітник кембріджського проекту ASTRA, який був ідеологом процесу "озвучки", і Джузеппе Ла Рокка (Giuseppe La Rocca), який розробляв програмне забезпечення.
"Процес "озвучування" полягала в прикріпленні відповідної ноти звучання певного інструменту до кожної частини з набору експериментальних даних. Тому, коли ви чуєте мелодію, ви дійсно чуєте дані" - розповідає Вичинанца.
Паузи між наборами даних перетворювалися в паузи між нотами і акордами. Але, в залежності від абсолютних значень даних ці паузи коротшали і збільшувалися по якомусь закону. Кожна октава музики "озвучування" відповідає діапазону мас в 5 Гев. Пік в області 125 Гев, який відповідає бозону Хіггса, можна явно почути у вигляді трьох високих нот, які звучать в районі третьої секунди другої аудіозаписи.
"Використовуючи наш метод, можна перетворити будь-який набір наукових даних в музику. І якщо цей набір гармонійний і периодичен, то отримана мелодія так само буде відрізнятися гармонійністю і періодичністю" - пояснює Доменіко Вичинанца. "Після складання першого варіанта озвучування, фортепіанного соло, ми створили інший, більш багатий варіант музики. У нього ми додали бас, ударні, звучання маримби і ксилофона".
Основний варіант
Соло
Альтернативний варіант