Menu

"Розумне" нанопокриття виявляє дрібні пошкодження в будівлях і конструкціях.

"Умное" нанопокрытие обнаруживает мельчайшие повреждения в строениях и конструкциях.


Учені з університету Стратклайд (Strathclyde University) розробили склад нового "розумного" нанопокриття, яке може використовуватися для виявлення мікротріщин і крихітних пошкоджень різних конструкцій і будівель, таких як мости, шахти, вежі і лопаті вітрогенераторів. Це покриття, свого роду фарба, складається з зольної пилу в якій "замішані" вуглецеві нанотрубки, впорядковані певним чином, завдяки чому склад може проводити електричний струм.

Девід Макгэхон (David McGahon), один з учасників проекту, розповідає: "Коли матеріал, що містить сітку з вуглецевих нанотрубок, піддається вигину або деформації, це деформує вуглецеві нанотрубки. При цьому вельми значно змінюється питома електрична провідність всього матеріалу". Вимірюючи зміни електричної провідності за допомогою вбудованих в матеріал покриття електродів, можна судити про напруженість конструкції і наявності в ній структурних дефектів. Після того, як склад покриття остаточно твердне і полімеризується, він стає схожим за властивостями на цемент, що робить його маловосприимчивым до негативних умов навколишнього середовища.

"Умное" нанопокрытие обнаруживает мельчайшие повреждения в строениях и конструкциях.


"Електроди, введені в матеріал покриття, підключаються до малогабаритної батареї і датчику з бездротовим передавачем. Такі датчики розташовуються по всій поверхні контрольованої конструкції або будівлі. Сукупність даних від всіх датчиків дозволить оцінити стан всієї будови в цілому і досить точно локалізувати виникли пошкодження" - розповідає Девід Макгэхон.

У дослідному варіанті джерелом енергії для датчика є акумуляторна батарея, але в разі встановлення такого покриття на реальних об'єктах будуть максимально використовуватися методи добування енергії з навколишнього середовища. "Якщо система знаходиться в тунелі, то джерелом енергії можуть стати коливання, вироблені рухомими автомобілями або поїздами. Якщо це встановлюється на мосту, то найкращим виходом буде використання сонячної енергії та енергії вітру" - пояснює Макгэхон. - "У будь-якому випадку завжди можна знайти метод або технологію, яка позбавить від необхідності постійно змінювати джерела живлення датчиків".

До теперішнього часу вчені виготовляли покриття з різним складом і піддавали їх випробувань. Робилося все це з метою виявлення оптимального процентного вмісту в складі покриття вуглецевих нанотрубок. "Ми повинні зробити процес виробництва нового нанопокриття економічно вигідним. При цьому ми не повинні пожертововать чутливістю визначення вигинів і напруг".

Перші випробування нового "розумного" нанопокриття на реальних об'єктах почнуться протягом наступних одного-двох місяців.

|