Menu

Третій іспитовий політ гіперзвукового апарату X-51A WaveRider закінчився катастрофою.

Третий испытательный полет гиперзвукового аппарата X-51A WaveRider закончился катастрофой.


Тільки вчора ми розповідали про те, що американські військові провели черговий тестовий політ експериментального гіперзвукового літального апарату X-51A WaveRider. Передбачалося, що під час цього польоту, який триватиме близько 300 секунд, прямоточний реактивний двигун апарату розжене його до рекордної швидкості 6 Max, до швидкості, що в шість разів перевищує швидкість звуку. Згідно останньої отриманої інформації, все пішло гірше, ніж передбачалося, набагато гірше. Із-за дефекту однією з рульових площин управління, апарат X-51A, через 30 секунд після запуску, зазнав аварію, після чого впав в океан.

Цей політ апарату X-51A повинен був стати третім за рахунком випробувальним польотом у ході якого перевірялася працездатність його прямоточного реактивного двигуна. Перший тестовий політ апарату, який тривав близько трьох хвилин, відбувся в 2010 році і пройшов цілком успішно. Під час другого польоту X-51A WaveRider, який проводився в березні минулого року, стався відмова двигуна і політ був перерваний. Після цього система вприскування палива була перепроектована заново, і, як передбачалося, повинна була вирішити наявну проблему. Але під час останнього польоту і до її включення справа так і не дійшла.

Згідно з офіційною заявою представників ВПС США, через 16 секунд після відділення апарату X-51A WaveRider від його літака-носія B-52, був зареєстрований відмова однієї з рульових площин апарату. В цей момент вже було занадто пізно зупинити виконання польоту. Ще через 15 секунд, відразу після відділення X-51A від твердопаливного прискорювача, апарат негайно втратив стабільність польоту, розламався на частини і уламки впали в Тихий океан.

На цей раз відповідальність за відмову вже не вийде перекласти на несправність двигуна. В даний час у розпорядженні американських військових лишився тільки один з чотирьох побудованих літальних апаратів X-51A WaveRider, а фінансові обмеження даного проекту не дозволять побудувати ще один або кілька таких апаратів. Хоча, все може змінитися в разі, якщо випробувальний політ останнього, четвертого апарату пройде "без сучка і задирочки".

Програма X-51 є не єдиною програмою, в рамках якої ведуться роботи щодо створення гіперзвукових літальних апаратів. Тут як не можна до речі можна нагадати про програму НАСА HTV-2, в рамках якої створюються ще більш швидкісні апарати, здатні розвинути швидкість до 20 Max. Але і цю програму переслідують суцільні невдачі, перший і другий випробувальний політ апаратів HTV-2 так само закінчилися невдачею. По всій видимості, сучасного рівня розвитку техніки і технологій ще не цілком достатньо для повноцінної і безпечної реалізації польотів в атмосфері на таких високих швидкостях.

|