Menu

Куди поділося 3D?

Куда подевалось 3D?

Після виставки CES 2013 могло скластися враження, що 3D перестало існувати. Дійсно, провідні виробники телевізорів розхвалювали що завгодно - діагоналі, комерційні версії oled-телевізор і, зрозуміло, останню фішку сезону в особі дозволу Ultra HD - одне лише 3D не фігурувало. Куди ж воно поділося?

Насправді, нікуди. Майже всі представлені на CES 2013 моделі підтримують 3D, просто про це вже ніхто не говорить, тривимірність стала таким же звичайним явищем, як раніше 1080p, ще раніше - колір і т.д. Виробники телевізорів зрозуміли, що одним тільки наявністю 3D не змусити покупця поміняти свій не такий вже старий ТБ на новий - потрібно ще, однієї лише яскравою наклейки «3D!» недостатньо. Покупець готовий отримати 3D, але лише як безкоштовний бонус до нового телевізора, який він захоче купити з якоїсь іншої причини, і зараз виробники знаходяться в активному пошуку цієї самої причини - звідси різко зростаючі діагоналі (до речі, на даний момент це чи не найбільш вагомий довід на користь «апгрейда» РК ТБ, купленого 5 років тому), спроби «злетіти» Smart TV і поява того самого Ultra HD, на який покладаються такі ж надії, як у свій час на Full HD.

Втім, Ultra HD просуватися в маси буде явно з великим скрипом - розробка Blu-ray з підтримкою Ultra HD стартувала буквально кілька місяців тому і під щось матеріальне виллється ще нескоро, потокове відео неминуче упреться в пропускну здатність інтернет-каналів (які на цільовому ринку, в США, в загальному випадку далекі від ідеалу), консолі наступного покоління теж навряд чи зажадають 4K, так і ціновий фактор буде стримувати попит ще довго - ціни на молодші моделі спочатку будуть перебувати на рівні ~$10 000, і до більш прийнятних $2000 знижуватися стануть не один рік.

Однак повернемося до 3D. Чому про нього мовчать - загалом зрозуміло. Однак, як з ним справи насправді - може, мовчать не тому, що все сказано, а тому, що це просто нікому вже нецікаво, галас «Аватаром», вляглася, і на цьому бум 3D благополучно завершився?

І так, і ні. Багато моделей телевізорів, що вийшли в останні пару років, оснащені 3D, тому потенційна аудиторія, нехай і невеликий, у таких фільмів вже є, і неважливо, що здебільшого ці люди купували просто новий ТБ, а не цілеспрямовано шукали саме з підтримкою 3D. Контенту вже теж в цілому вистачає - за останні 3 роки вийшло майже двісті тривимірних фільмів на Blu-ray. Так, певний спад інтересу у пересічного глядача, особливо до 3D в кінотеатрі, дійсно спостерігається. Але якщо подивитися на кількість релізів Blu-ray 3D, стає ясно, що тут є незначний, але досить впевнене зростання: близько трьох десятків релізів в 2010 році, приблизно 80 - в 2011 і 2012 роках. На 2013-й, за різними даними, заплановано близько сотні релізів. Іншими словами, вляглася галас, викликана виходом «Аватара», і людям, які 3D бачать раз на рік, приходячи в кінотеатр на якій-небудь блокбастер, дійсно здається, що бум 3D випарувався.

Якщо подивитися на статистику продажів, то буде ясно, що це не так. 2012 рік, як це ні дивно для людей, не особливо цікавляться 3D, був в цілому успішним роком - правда, в основному завдяки декільком тайтлам. Так, з усіх проданих «блюреев» «Прометей» і «Месники» кожен третій диск був Blu-ray 3D, у перевиданий «Титаніка» цей показник ще вищий - 44% в перші тижні продажів. Зрозуміло, у інших релізів показники набагато скромніші, проте в більшості випадків у видовищних блокбастерів частка 3D-версій становить близько 10-15% від загального числа проданих Blu-ray.

Якщо говорити про картину в цілому, то, за прогнозами піврічної давності очікувалося, що в 2012 році в США буде продано 11,5 млн Blu-ray 3D (в два з гаком рази більше, ніж в 2011-м), в Європі - 8 млн (проти 3 млн в 2011-м).

Загалом, 3D не померло, воно просто зайняло свою нішу. Вона невелика, приблизно 10% ринку, але вона є і вмирати поки що не збирається, що б нам не розповідали аналітики, ґрунтуючись на відсутності гучних анонсів 3D на останній виставці CES.

|