OpenWorm - перше віртуальна істота, яка скоро почне жити в надрах обчислювальних систем
Останнім часом ми досить часто чуємо про різні проекти, в рамках яких ведуться роботи щодо створення складних математичних моделей різних органів, частин живих організмів і людини, жодна з цих моделей не є моделлю організму в цілому, здатного жити віртуальної "життям" всередині обчислювальної системи. Але в недалекому майбутньому ця ситуація зміниться завдяки тому, що проект з відкритим кодом OpenWorm, розпочатий Стівеном Ларсоном (Stephen Larson) в 2011, наближається до свого завершального пункту. А метою цього проекту є створення першого в світі віртуального організму, здатного жити в комп'ютері".
Вчені-біологи, які працюють в рамках проекту OpenWorm, описали, отсортировали, визначили функції і розташування кожної з 959 клітин, з яких складається прозоре тіло круглого хробака C. elegans, довжиною всього в один міліметр. Тепер група біологів, нейробіологів і програмістів, використовуючи ці дані, намагаються вдихнути віртуальну "життя" в математичну модель хробака.
В даний час вже доступно спеціалізоване додаток для iPhone, яке коштує близько двох доларів, з допомогою якого будь-який бажаючий зможе побачити і вивчити будову тіла хробака C. Elegans. "Використовуючи нашу програму, ви можете знімати з тіла хробака шар за шаром, вивчати його клітини і внутрішньо будова, обертаючи зображення в тривимірному просторі" - розповідає Стівен Ларсон.
Всередині тіла хробака можна побачити 302 нейрона з яких складається його нервова система, з допомогою якої черв'як може рухатися в пошуках їжі, харчуватися та вчиняти інші дії. Нервові клітини показані точками, а волокнисті нервові зв'язки між нейронами представлені лініями сітки нервової системи.
Зараз група робить завершальні штрихи математичного опису п'яти груп м'язових клітин, які найближчим часом змусять модель хробака рухатися у віртуальному просторі. І в кінці кінців буде створена повна математична модель хробака C. Elegans, яка буде майже точною біологічною копією реального хробака, копіюючи всі процеси, починаючи від хімічних взаємодій між клітинами нервової системи і закінчуючи рухами тіла віртуального хробака.
Для створення повної математичної моделі були запрошені вчені з усього світу, які займаються вивченням черв'яків. "Наша система є платформою, куди всі дослідники можуть завантажити всі наявні свої знання і досвід. А результатами цього в майбутньому зможуть скористатися всі бажаючі", - заявив Стівен Ларсон.