Компанія Terrafugia повідомляє про свої плани щодо нового літаючого автомобіля TF-X
За останні роки численні компанії намагалися зайнятися розробкою і виробництвом комерційних літаючих автомобілів. Незважаючи на це ми ще не можемо спостерігати за тим, як літаючі автомобілі "великими натовпами" пересуваються по повітрю над містами. Компанія Terrafugia, яка повинна бути добре відома нашим постійним читачам, є однією з компаній, які намагаються змінити ситуацію, що склалася з літаючими автомобілями. В активах компанії вже є повністю функціонуючий дослідний зразок літаючого автомобіля Transition, який в даний час проходить програму льотних випробувань і який отримав схвалення для цивільного використання від американського Федерального управління авіації (US Federal Aviation Authority).
Для зльоту і приземлення автомобіля Transition потрібно коротка злітно-посадкова смуга, у якості якого пропонується використовувати прямі ділянки звичайних автомобільних доріг. На думку деяких експертів в галузі транспорту це може стати джерелом потенційної небезпеки і призвести до почастішання зіткнень звичайних і літаючих автомобілів. Тому компанія Terrafugia вже починає роботу над наступним проектом, над новим гібридним літаючим автомобілем TF-X, який зможе здійснювати вертикальні зліт і посадку.
Подібно автомобіля Transition, автомобіль TF-X буде чотиримісним транспортним засобом, крила якого будуть забиратися або розкладатися у міру потреби. У стані зі складеними крилами автомобіль TF-X зможе пересуватися по дорогах загального користування на електричній енергії і паркуватися всередині звичайного гаража. Але перед злетом його крила будуть розгорнуті і поворотні пропелери, забезпечені 600-сильними електродвигунами будуть переведені у вертикальне положення. Кожен привід пропелера буде складатися з 16 незалежних електродвигунів, з яких при польоті будуть використовуватися тільки два, інші двигуни є "гарячим" резервом, який буде підключатися в разі виходу з ладу або нестабільної роботи одного з основних електродвигунів.
Спочатку поворотні ротори будуть орієнтовані вгору, дозволяючи автомобілю TF-X відірватися від землі. Але як тільки автомобіль набере достатню висоту, ротори почнуть повертатися в горизонтальне положення. У міру набору швидкості в дію вступить 300-сильний двигун внутрішнього згоряння, який обертає лопаті пропелера, встановленого ззаду автомобіля. Посадка автомобіля TF-X здійснюється в зворотному порядку. Під час польоту двигун внутрішнього згоряння буде не тільки обертати лопаті заднього гвинта, його енергія буде також служити для заряду акумуляторних батарей, хоча вони можуть бути заряджені під час стоянки від звичайної енергетичної мережі.
Вам не варто уявляти себе в ролі пілота-водія автомобіля TF-X, який злітає прямо з галявини біля вашого будинку. Представники компанії Terrafugia повідомляють, що для зльоту і посадки автомобілю буде потрібно вільний майданчик, діаметром мінімум 30 метрів. Це означає, що такі автомобілі зможуть злітати і сідати тільки на спеціально відведені для цього посадкові майданчики, подібно вертольотам, а перельоти будуть здійснюватися від одного майданчика до іншого.
Однак, на відміну від вертольота, на навчання пілотуванню автомобіля TF-X потрібно всього близько п'яти годин часу. Таке швидке навчання можливо завдяки максимальному використанню автоматичних систем скрізь, де це можливо. У більшості випадків пілоту-водієві достатньо лише вказати місце призначення, а все інше, зліт, політ і посадку виконає система управління повністю в автоматичному режимі. Правда у водія завжди є можливість втрутитися і перейти на ручне управління, якщо він вважатиме, що безпеці польоту загрожує що-небудь, не сприймається системою управління.
Автомобіль TF-X може літати з крейсерською швидкістю 322 кілометри на годину, а на одній заправці пальним і повному заряді акумуляторних батарей автомобіль здатний подолати відстань в 800 кілометрів. Пересуваючись в автоматичному режимі система управління контролює навколишній простір, що дозволяє уникнути небезпечного зближення з іншими літальними апаратами, літати в умовах обмежених повітряних коридорів і уникати висотних будівель та споруд. Якщо під час польоту автомобіль вийшов з ладу, то в автоматичному режимі або на вимогу пілота активується парашутна система, яка дозволить автомобілю здійснити більш-менш м'яку посадку, уникнувши падіння та аварії.
Якщо автомобіль TF-X управляється в ручному режимі і система управління виявляє небезпечний стиль водіння, то система дає водієві попередження. Якщо водій не слухає попередження, то система переводитися в автоматичний режим, здійснює посадку на найближчій доступною майданчику та інформує про цей факт відповідні компетентні органи.
Незважаючи на те, що роботи зі створення літаючого автомобіля TF-X вже розпочато, фахівці компанії Terrafugia вважають, що до моменту появи таких автомобілів в широкому доступі пройде від 8 до 12 років. Про вартість відомо лише те, що TF-X "буде коштувати приблизно як комфортний автомобіль VIP-класу".