Menu

Про перебільшеною затребуваності «смартфонів-лопат» і дивною боротьбі Google з фрагментацією Android


О преувеличенной востребованности «смартфонов-лопат» и странной борьбе Google с фрагментацией Android

У той час як багато аналітиків, дослідники і навіть деякі бізнесмени вважають, що Apple повинна збільшити дисплей iPhone, щоб встигати за конкурентами, статистика від Google вказує на правильність обраної американською компанією тактики. Справа в тому, що з усіх присутніх на ринку Android-пристроїв лише 10% можна віднести до смартфонів з великим дисплеєм, «плафонів» і планшетів.

«Екранна» статистика Google


О преувеличенной востребованности «смартфонов-лопат» и странной борьбе Google с фрагментацией Android

Google веде скрупульозну статистику щодо справ на ринку Android-пристроїв, так як від цього певною мірою залежить якість і кількість сторонніх додатків для платформи. Адже розробникам треба знати, на що орієнтуватися при створенні своїх продуктів. Наприклад, в даному випадку мова йде про розмірах і щільності дисплея гаджетів, які мають доступ до Google Play.

Так, станом на 1 травня цього року, 80% смартфонів, з яких був зроблений вхід у магазин додатків Google, опинилися в категорії «нормальних» в плані розміру дисплея. Забавно, але «нормальної» Google вважає діагональ дисплея 4 дюйми, як у iPhone 5.

У свою чергу, до категорії «малих» і пристроїв (з 3,5-дюймовим дисплеєм і менше) нараховано лише трохи менше смартфонів, ніж у групі монструозных гаджетів з величезними дисплеями, а саме, 9,8%. «Монстри» поділяються на групи «великих» пристроїв з дисплеєм більше 4-х дюймів і до 7 дюймів, таких виявилося 5,6%, а також на апарати в класі «XL» (7-10 дюймів), яких визначено лише 4,9%. На схемі нижче можна оцінити категоризацію мобільних пристроїв за розміром дисплея у версії Google.


О преувеличенной востребованности «смартфонов-лопат» и странной борьбе Google с фрагментацией Android

Що ви на це скажете, любителі «лопат»? Навіть дрібних за сучасними мірками смартфонів, з розміром дисплея як у iPhone 3GS, виявилося не набагато менше, ніж здоровенних гаджетів, якщо враховувати планшети. А без даної категорії, «дрібні» лідирують і, схоже, що гібриди «ПЛАншета і смартФОНА», так і більш компактні представники сімейства теж, далеко не в такому фаворі у народу, як це може здатися з бурхливих обговорень подібних пристроїв та з коментарів в тематичних статтях. Як мінімум, гаманцем люди голосують за компактні апарати з дисплеєм до чотирьох дюймів включно.

Бути чи не бути «плафону» від Apple?

Будьте впевнені, у Apple теж активно вивчають ринок і теж в курсі РЕАЛЬНИХ переваг користувачів. Саме тому ми користуємося 4-дюймовий iPhone 5, а не 4, 5 або 5-дюймовим. Хоча, хто знає, що трапиться в майбутньому, але в цьому якихось різких змін у політиці чекати не варто, і керівництво Apple це підтверджує.

Зокрема, Тім Кук хоч і не прагне розголошувати будь-які плани щодо перспектив випуску iPhone з збільшеним дисплеєм, але на питання про розміри екранів, отриманий під час нещодавньої телеконференції за результатами фінансової діяльності, він відповів досить однозначно:

На мій погляд, в iPhone 5 ідеальний дисплей, кращий в індустрії. Ми завжди прагнемо запропонувати нашим споживачам все найкраще.... Деяким користувачам подобаються екрани з великою діагоналлю. Інші цінують зовсім інші характеристики зразок дозволу, якості передачі кольору, балансу білого, яскравості, довговічності дисплея, енергоспоживання, сумісності з додатками [дозволу] та інших якостей. Наші конкуренти випустили чимало компромісних рішень, пожертвувавши деякі з цих характеристик на користь збільшеного екрану. Ми на такі компроміси задля більшої діагоналі не готові.

Звичайно, зараз великі Android-смартфони від Samsung та інших виробників є більш прибутковими моделями в плані маржі з кожного проданого пристрою. Тим не менше, спочатку поява великих телефонів було скоріше вимушеною мірою, яка з часом перетворилася у маркетинговий хід. Зокрема, моделі першого покоління Android-смартфонів з підтримкою стандарту LTE довелося випускати великими із-за необхідності всунути в них більш ємний акумулятор, необхідний для живлення дуже ненажерливих " в плані енергоспоживання LTE-модемів.

В ході розробки iPhone 5 з'явилися і більш економічні, а також універсальні модеми з підтримкою основних світових стандартів LTE, і у компанії був вибір, яким робити смартфон: величезною або ж дотримуватися обраної тактики. Apple вирішила не відходити від наміченого шляху, збільшивши дисплей у висоту і додавши трохи пікселів, щоб залишилася незмінною щільність.


О преувеличенной востребованности «смартфонов-лопат» и странной борьбе Google с фрагментацией Android

Критики відзначили, що ця модель так і не стала лідером продажів серед лінійки останніх iPhone. Є дані, що частка продажів iPhone 5 серед продуктів компанії складає «всього» 50% і народ в принципі частіше звертає увагу на більш дешевий iPhone 4. Як-то це надумане, особливо якщо врахувати постійний ріст продажів флагмана.

Крім того, якщо вже порівнювати з флагманами на базі ОС Android, то за статистикою, набагато менше користувачів вибирають для себе пристрої з величезним дисплеєм. Так що висновки щодо необхідності випускати більше смартфонів-гігантів можна сміливо віднести в розряд «дефектної логіки».

Фрагментація ринку Android-пристроїв і дивні принципи Google для боротьби з нею

Як згадувалося вище, статистика про використання пристроїв з різними розмірами дисплея та іншими даними публікується Google для розробників. Ця інформація повинна допомогти їм у прийнятті рішень щодо підтримки тих чи інших функцій в їх програмах (якщо мова йде про різних версіях ОС Android, розмір дисплея, його щільності) і у виборі на користь універсальних додатків, що працюють на будь-якому пристрої Android. Ну, а як ви знаєте, статистика - це дуже незвичайна і непостійна наука, майже як дишло - куди повернув, туди і вийшло.

Наприклад, компанія запланувала змінити градацію дисплеїв гаджетів на базі Android 3.2 і розмежовувати їх по ширині екрану. Але це виявилося не так просто, так як на той момент майже половина планшетів працювала на базі навіть більш ранньої ОС, ніж Android 3.1 Honeycomb, реліз якої відбувся ще у 2011 році. До того ж було вирішено повністю виключити ті активні пристрої, з яких користувачі в Google Play не заходять. З-за цього, до речі, результати не враховуються такі гаджети на базі Android без доступу до Google Play як Kindle Fire від Amazon або Nook від B&N, що працюють на не самих нових версіях Android.


О преувеличенной востребованности «смартфонов-лопат» и странной борьбе Google с фрагментацией Android

У підсумку, описані зміни в оцінці і обчисленнях призвели до деяких вигідним для Google змін і в фінальних результати. За підсумками дослідження, 25% активних Android-пристроїв працюють на базі ОС Jelly Bean (4.1 і новіше), яка з'явилася за кілька місяців до iOS 6. А раніше результат становив лише 16,5%. Ось вона - боротьба з фрагментацією з допомогою статистики. Дешево і сердито.

Щоб все стало зовсім добре, перестали враховуватися і пристрої, що працюють на базі старих версій Android: в статистику не увійшли 3,6% гаджетів з Android 2.2 Froyo на борту і 4% - на базі Android 2.3 Gingerbread. Обидві вони побачили світло поряд з iOS 4 в 2010 році.

Але шаманство з цифрами не вплине на ринок і на реальність, хіба що спотворить її в очах користувачів і розробників. При цьому Samsung та інші виробники Android-пристроїв продовжують випускати і продавати смартфони на базі цих старих версій ОС. Цей факт навіть змусив Американський союз громадянських свобод звернутися у Федеральну торговельну комісію США з проханням вивчити принципи роботи американських стільникових операторів. В організації вирішили, що оператори не поспішають з програмним оновленням створених спеціально для них Android-пристроїв.

Хоча, проблема, насправді, не тільки в операторах, вчасно не надають потрібні дані виробникам і довго тестуючих готові прошивки. У світі Android в принципі не прийнято занадто довго підтримувати старі пристрої. Google робить вигляд, що бореться з фрагментацією, при цьому кожні півроку видає за новою версією ОС. Виробники палко обіцяють оновити ПО своїх продуктів, але виконують обіцянки довго і для невеликої кількості обраних моделей. Але простий користувач в ці нетрі зазвичай не лізе. Він купує дорогий смартфон в надії отримати хорошу програмну підтримку, а потім чекає, чекає, чекає...

Філ Шиллер зачіпає Google за живе

Ті ж зміни в оцінці бази Android-пристроїв помітив і старший віце-президент Apple з маркетингу Філ Шиллер незадовго до релізу Samsung Galaxy S4. Він заявив в інтерв'ю Wall Street Journal, що фрагментація ринку, про яку говорилося вище, залишається великою проблемою для розробників ПЗ для Android. А в спілкуванні з журналістом Reuters Шиллер звернув увагу на власні дослідження Google, згідно з яким 16% Android-пристроїв працюють на базі однорічної версії платформи, а більше 50% використовують, випущене більше двох років тому.


О преувеличенной востребованности «смартфонов-лопат» и странной борьбе Google с фрагментацией Android

Компанія Google внесла зміни в процес оцінювання і вибору предметів дослідження через два тижні після публікації свого попереднього, квітневого звіту. Це призвело до штучного збільшення пропорції на користь нових версій ОС Android, вийшли менше року тому. У свою чергу, кількість власників пристроїв на базі прошивок від 2010 року штучно скоротилася і стало менше 50%.

І як же Google пояснює свої хитрі «танці» зі статистикою? Легко і особливо не напружуючись:

Ми вважаємо, що нові дані точніше відображають кількість споживачів, які більш активно використовують ОС Android і екосистемою Google Play

Однак ці зміни також допомагають приховати, що гігантські масштаби поставок і активацій Android-пристроїв, якими так пишається і хвалиться інтернет-компанія, не можна безпосередньо порівняти з поставками iOS-пристроїв. Адже величезна частка смартфонів на базі Android не інтегрується з екосистемою Google Play, навіть такі, які спочатку створювалися для активного її використання.

Цей факт пояснює, чому статистика поставок Android-пристроїв від аналітичних компаній начебто IDC не має нічого спільного з даними про реальному використанні таких смартфонів і планшетів в плані продажів додатків і медіа-контенту, веб-серфінгу, корпоративного застосування і т. п. Відповідно, безпосередньо порівнювати сухі цифри щодо iOS і Android все-таки не варто, як і піддаватися істерії з приводу великої діагоналі дисплея в сучасних флагманах. З іншого боку, до чого слова? Треба все спробувати самому, а потім вже вирішувати, що буде зручніше для вас особисто. [ai]

|