[Dev Story] Марнотрат. Історія про простого обліку фінансів
ТЕКСТ: ПАВЛО МАТВІЄНКО Як-то раз, після обіду, в наш офіс увірвався розлючений дизайнер з криком: “Ну чому це так складно!?” Емоції були настільки непідробленими і навіть трохи лякають, що ніхто не наважився запитати, про що йшла мова в його різкому висловлюванні. Наш Дизайнер був явно чимось стурбований, і пізніше ми дізналися чим саме. Він людина емоційна, але при цьому дуже прагматичний. Він не звик скаржитися на свої проблеми чи труднощі кому-небудь, тому до нас прийшов вже з готовим рішенням і захоплюючій передісторією виникнення його проблеми, яка час від часу приводила його в лють.
Віднедавна, після прочитання якоїсь розумної книги по особистісному розвитку, наш колега вирішив вести облік особистого бюджету. Оскільки айфон є його штучним “органом”, рішення цієї задачі він став шукати в AppStore. Скачавши 10 кращих, на його погляд, додатків, які повинні допомагати відслідковувати розтрати, через тиждень він залишив 2, видаливши 8, які не пройшли випробувальний термін на увазі невідомих нам причин. Наш друг залишив саме 2 програми, щоб в кінці кожного тижня звіряти дані на точність. Більш того, додатково вів записи на папері вечорами вдома.
З тих пір пройшло 2 місяці, протягом яких, за його словами, не було жодного випадку, коли в кінці тижня дані по трьох джерел зійшлися, а головне - збіглися в часі з реальними витратами (наш колега кілька разів випадково згадував про те, що якусь суму забував внести взагалі). Ця ситуація доставляла йому величезні муки. Як мінімум з тієї причини, що він банально не міг впоратися з таким простим завданням, як контроль витрат. Все це спонукало його творчу і нестабільну натуру на проведення глибокого аналізу процесів частого збереження невеликих обсягів інформації за допомогою телефону, в результаті чого він прийшов до декількох залізним, на його погляд, висновків. На їх підставі можна було зробити інструмент (в даному випадку додаток), який має максимально нівелювати всі негативні фактори, що заважають людині точно вести контроль персонального бюджету.
В день, коли наш дизайнер зібрав всіх в конференц-холі для презентації своїх “страждань”, у нас була перерва між комерційними проектами. Більшість з нас пішли на цю зустріч з гумором. Коли після двогодинного розповіді про останніх трьох місяцях життя і виконаної роботи винуватця нашого зібрання, він відкрив слайди презентації нового додатка, яке він “породив” у підсумку, ми були просто приголомшені. Всі без винятку. Спочатку все сприймалося як пустощі. Навіть коли наш герой своєю розповіддю і презентацією “завоював” увага деяких з нашої команди, йому почали ставити скептичні запитання, на які він відповідав не замислюючись чітко, точно і за фактом. Все, що відбувається, підкріплене зображеннями майже готового дизайну програми, незабаром не залишили байдужих до нової ідеї нашого колеги.
Після здачі проекту у нашої команди зазвичай є 3-4 напіввільних дня (такі правила компанії), і вже через годину над додатком нашого дизайнера працювали 4 людини. Першим в “бій” кинувся product manager, підказавши кілька ключових моментів по позиціонуванню програми. За ним програмісти і навіть office manager. Через кілька днів у всіх в офісі стояла beta-версія додатка, яке автор ідеї назвав “Марнотрат”.
А тепер ми більш детально розповімо про те, які завдання стояли перед нами, і в якому вигляді додаток дісталося до AppStore. Чи впоралися з цими завданнями, Ви можете оцінити самі.
1. Збереження інформації про витрати має бути швидким та зручним
На думку ініціатора проекту, точному контролювання бюджету з допомогою існуючих додатків заважає складність процесу збереження інформації про розтрати. Навіть якщо це займає півхвилини, вже через 5-10 разів це порядком набридає. Отже, на головному екрані програми не повинно бути жодного зайвого елемента для збереження суми. Грубо кажучи, для цього достатньо клавіатури і поля для введення. Але для статистики і категоризації витрат, кожній сумі потрібно присвоїти рубрику. Приблизно такі думки підштовхнули його на наступний результат.
2. Дизайн повинен бути легким
Згідно з нашим поданням, додаток, яким необхідно користуватися кілька разів в день повинно задовольняти ряд вимог з точки зору дизайну:
- легкі приємні кольори в поєднанні з контрастом;
- великі написи і читаються шрифти;
- головні керуючі елементи великого розміру;
- максимальна глибина занурення не повинна перевищувати 4-5 екранів в самому складному сценарії (редагування);
- іконографіка на межі примітивізму і візуальної привабливості.
3. Технічні особливості
У процесі розробки ми зіткнулися з певними труднощами, а також прийшли до деяких рішень:
- розмір програми не повинен перевищувати 3 MB (light повинен бути light'ом);
- звук і анімація: для клавіатури додаток звертається до стандартного звуку “keyboard tap” в iOS; анімація створює візуальний ефект додавання даних;
- напів-секундна затримка в реагуванні клавіатури після запуску програми: така проблема спостерігається в багатьох додатках (калькулятори, конвертори), ми змогли уникнути;
- надійний алгоритм редагування даних: в додатках, де більшість збережених даних пов'язані один з одним, дуже важливо, щоб редагування одного значення коректним чином відбилося на всіх даних, які з ним пов'язані.
4. Недоліки і помилки
Перший недолік, на який ми закрили свої ледачі очі, це кнопка самотня іконка на екрані додавання нової категорії. Треба було додати ще 3 категорії і заповнити ряд для краси, але ми вирішили перед першим запуском не перепрацьовувати.
Другий прокол стався під час виливання програми на AppStore, а саме в процесі заповнення ключових слів для версій різних мов. Ми не внесли слово “марнотрат” для англомовної версії програми. В результаті за запитом “Марнотрат” в українському AppStore додаток знайти неможливо. Але, якщо Ви скачаєте “Spender”(англ. версію), то на Вашому телефоні буде “Марнотрат” повністю російською мовою (якщо на Вашому iPhone варто російську або українську мову).
Третя і найсмішніша помилка пов'язана з розкладкою клавіатури. Ми переплутали англійську літеру “з” (сі) з російської “с” (ес), в результаті посилання на англійську версію програми виглядає наступним чином “... spender-budget-sontrol ...”. Отже і за запитом “Budget Control” додаток знайти не можна.
Після презентації автором ідеї, додаток було серйозно дороблено і зазнала багатьох змін. Це перша версія “Марнотрати”, і ми відкриті для рекомендацій і корисних порад. Якщо у Вас є пропозиції по поліпшенню “Марнотрати”, будь ласка, залишайте їх у коментарях.
iPhone: 33 руб. [iTunes link]
Дана історія опублікована в рамках рубрики Developer Story, де розробники діляться секретами своєї внутрішньої кухні.