Menu

Apple - не новатор? Спірне питання...


Apple — не новатор? Спорный вопрос…

У поточних міжплатформених війнах супротивниками Apple, так і на Wall Street теж, використовується один, як їм здається, вагомий аргумент: «Apple більше не пропонує інноваційних продуктів. Динаміка розвитку її розробок занадто повільна, і виробника вже починають обганяти моторніші суперники». Більш того, вважається, що успіх компанії з Купертіно - заслуга саме її маркетингового відділу, а не просунутих технологій, і Apple нібито зовсім не відповідає вимогам глобалізації, на відміну від більш гнучких конкурентів.

«У Apple труднощі з інноваціями», - кажуть журналісти Forbes.

«Samsung впроваджує технічні нововведення швидше Apple», - впевнений Джин Манстер з Piper Jaffray.

«Де інновації від Apple?», - запитують на CEO.com.

Для ненависників компанії або так званих «хейтеров» - це просто відмінний аргумент. До їх превеликий жаль, він не може бути врахований як вагомий або хоч скільки-небудь заснований на реальних фактах. В цьому впевнений Майк Элган (Mike Elgan) з Cult of Mac, і я його підтримую. Причини впевненості? Давайте розглянемо їх разом.

Як щодо з'ясувати, що дійсно потрібно користувачам?

На тлі релізу нових Android-флагманів, напевно, тільки лінивий не кинув какашку в Apple. Відмінним плацдармом для цього став поточний флагман Samsung, Galaxy S4. Він вважається набагато більш інноваційним, ніж iPhone 5, адже в S4 стільки всяких класних і неймовірних раніше функції: Smart Pause і Smart Scroll, Air Gesture, режим зйомки двома камерами одночасно (Dual Camera), можливість видалення непотрібних об'єктів з фото, функція моніторингу фізичних показників користувача і можливість додати звукове повідомлення до фотографії (Sound and Shot). Плюс до всього, в S4 екран більше, дозвіл вище, є підтримка NFC, потужна 13-мегапіксельна камера і більш продуктивний процесор.


Apple — не новатор? Спорный вопрос…

Чи означає це все, що Samsung - більш новаторська компанія?

Smart Pause (зупинка відтворення, коли отворачиваешься від екрану) і Air Gesture (жести без дотиків до дисплея) не вважаються абсолютно новими напрямками в дизайні інтерфейсу. Це скоріше рекламні прийоми для залучення уваги користувачів, які більшість власників буде в підсумку просто ігнорувати або навіть відключати заради економії заряду акумулятора. Вони відволікають від прямого управління пристроєм і, швидше за все, виявляться незручними у використанні для більшості. Кому це до смаку? Їх не особливо нахвалюють в соціальних мережах. Часом навіть здається, що корейці впроваджують подібні ідеї просто в якості тесту і щоб переконати довірливих споживачів, що вони отримують якісь космічні технології в своє розпорядження і це підносить їх над «простачками» з iPhone та іншими альтернативами.


- Чи, може, придумаємо самі?
- Просто бери iPhone і обводи
Два відомих дизайнера Samsung

Режим зйомки Dual Camera, коли результат з фронтальної камери додається до знімок з задньої, видалення об'єктів з фото, контроль над фізичними показниками користувача, Smart Scroll та інші «фішки» також не можна назвати абсолютно новаторськими. Багато з них у тій чи іншій формі вже реалізовані в сторонніх додатках для iOS. Кому треба, той знайде, але для більшості це даремні або рідко необхідні функції. Важко їх назвати ноу-хау, хіба що в рамках наявності таких в стокової прошивці Galaxy S4.

Навряд чи хтось вірить в те, що у Apple немає технологічних можливостей для випуску iPhone з збільшеним дисплеєм або з чіпом NFC. Все це реально і легко реалізовується, але в компанії не вважають такі особливості дійсно потрібними споживачам на даний момент. Невже увагу до людей з невеликими руками (яким незручно управляти 5-дюймовим смартфоном) або переконання, що ринок ще не готовий до активного використання NFC, говорять про те, що Apple зможе до інновацій? Або це все-таки означає, що компанія прийняла рішення, з яким деякі люди (але не ринок у цілому) просто не згодні?

Друзі, та ви згадайте війну в коментарях коли мова заходить про розміри екранів, особливо при обговоренні чуток. Є ті, кому потрібен величезний дисплей, завжди знаходяться і люди, яких більш ніж влаштовує 4-дюймовий. Я особисто зараз активно користуюся 4,7-дюймовим LG Nexus 4 паралельно з 4-дюймовим iPhone 5 і не відчуваю дикого дискомфорту від нібито маленького екрану смартфона Apple. Софт максимально адаптований під таку діагональ, так і з веб-серфінгом все в порядку, причому зі стоковим браузером в iOS справи навіть краще, ніж Android. У першому є повноекранний режим, у другому - немає. Так, як це ні дивно, але в Chrome для Android ця функція поки не реалізована, хоча в iOS-версії вона з'явилася з останнім оновленням браузера, а в Safari - з релізом iOS 6. Загалом, це справа смаку.


Apple — не новатор? Спорный вопрос…

Відносно процесора, мовляв, iPhone 5 вже «не торт» і у Galaxy S4 аж вісім ядер плюс більш продуктивний GPU. Так адже корейський апарат з'явився на півроку пізніше, ніж конкурент. В принципі, коли новий iPhone потрапляє в продаж, він оснащується продуктивнішою начинкою, чим практично всі його конкуренти на ринку в той момент часу. Так невже той факт, що Samsung Galaxy S4 з'явився на полицях магазинів через півроку після iPhone 5, за замовчуванням робить корейського виробника більш новаторською компанією? І це ми ще не вдаємося в технічні подробиці, коли з'ясується, що поки мало що адаптоване під 8-ядерний процесор Exynos 5 Octa і багато гри з ним працюють гірше, ніж на iPhone 5. Хоча є варіант S4 і на базі новітнього 4-ядерного рішення Qualcomm, хоча в такому випадку має місце паритет, але не перевагу.

Давайте будемо чесними самі з собою. У Apple достатньо технічних можливостей, щоб наліпити всього найкращого і побільше в пристрій. Але це не шлях компанії, яка стоїть біля витоків IT-індустрії, це не шлях справжнього новатора, який диктує свої правила ринку, а не намагається запудрити мізки покупцям яскравими цифрами в бенчмарках і вражаючими, але абсолютно непотрібними, або недієздатними в реальному житті функціями. Стратегія Apple полягає у створенні одного, але кращого на ринку пристрою, в якому все працює так, як треба і немає нічого зайвого, немає марною лушпиння. Це гаджет, яким зможе користуватися будь-який користувач, тільки купивши його. Захочеться більшого - будь ласка, до ваших послуг App Store, там маса додатків на будь-який смак і колір.

Звучить дещо пафосно, правда? Але я в силу своїх знайомств і розміщення особового невеликого офісу бачу дуже багато людей, дуже далеких від техніки, які без особливих проблем освоїли iPhone. Люди різного віку, з різним соціальним становищем, включаючи пенсіонерів і керівників старої закалки, раніше насилу користувалися найпростішої дзвонилка, включаючи абсолютно далеких від техніки домогосподарок і «блондинок», дуже легко освоїли смартфон Apple. Для деяких апарат так і залишився просто дзвонилка, хоча і дуже зручною, як вони кажуть, такої, яку змінюють тільки на інший iPhone. А багато людей проявили інтерес, без особливого праці вивчили можливості пристрою, почали самостійно купувати і встановлювати додатки. Подібних прикладів з Android я особисто не спостерігав, хоча знаю, що вони є. Але все-таки з коробки більшість «Гуглофонів» набагато складніше у освоєнні простим користувачам, ніж iPhone.

Зі стратегією Apple поступового впровадження невеликої кількості нових функцій (але, зауважте, максимально вилизаних і ефективно працюючих) і випуску мінімуму моделей пристроїв можна не погоджуватися. Можна вважати, що компанії все ж варто йти по стопах Samsung і інших конкурентів і створювати безліч лінійок для абсолютно різних користувальницьких ніш. Але і це думка не доводить того, що творець iPhone не є новатором.

Найбільші «новатори» насправді - великі фанати Apple

Ті, хто впевнений, що Apple не здатна до інновацій, часто наводять приклад Google або Samsung як найбільших новаторів. Безсумнівно, Google і Samsung - прекрасні компанії з відмінною корпоративною культурою і гідною історією впровадження різних нововведень. Але інновації адже не є кінцевою метою, це скоріше спосіб досягнення мети. Головною причиною впровадження чогось нового повинно бути виробництво поліпшеного продукту, створення прекрасного дизайну і, нарешті, практичність.

Більш того, варто пам'ятати, що інженери Samsung і Google - великі шанувальники продуктів їх головного конкурента. На будь-якій конференції чи зустрічі, де збираються інженери, дизайнери й управлінці з Google, можна, наприклад, побачити безліч людей з лептопами від Apple. Ні, це не тому, що продукти Apple більше інноваційні, вони просто дуже хороші за якістю і зручні в роботі.


Apple — не новатор? Спорный вопрос…

Конференція Google I/O 2011 році

Що стосується Samsung, то опублікована всередині компанії службова записка (яка спливла під час одного з патентних судів між корейцями та американцями) підтвердила, що в Samsung просто в захваті від дизайну продукції Apple. У неї навіть було щось типу порівнянь «небо і земля». У записці також наводяться порівняльні фото користувальницького інтерфейсу iPhone і телефонів Samsung із зазначенням на перевагу першого.


Apple — не новатор? Спорный вопрос…

Виникла думка, мовляв, це доказ того, що Samsung наслідує Apple. Можливо і так, хоча, скоріше, це підтверджує, що в Samsung дійсно захоплюються дизайнерськими рішеннями конкурента. Так в інноваціях тут справа чи все ж у тому, що Apple просто хороша у створенні потрібного користувачам дизайну пристроїв?

Apple працює над концепцією і потім доводить її до досконалості

Те, що багато хто вважає новаторським підходом виробників, насправді є використанням усіх можливих нових технологій в їх продуктах, типу «натолкаем всього, та побільше». Але чи добре це? Чи справді в цьому - суть інновацій?

Підхід Apple з роками не змінився, і зрозуміти його нескладно. Ось як проходить у компанії розробка нових продуктів:

  • Apple стежить за бажанням користувачів, за їх досвідом використання фірмових пристроїв і визначає найбільш бажані й необхідні функції, яких не вистачає і їх потрібно впровадити, або виправити те, що вже є.
  • Компанія чекає, поки ринок «доростає» до тієї чи іншої інновації і потім анонсує новий продукт, простий і в той же час відмінний в плані юзабіліті, а також відповідає естетичним запитам користувачів.
  • Розробляє і вдосконалює новинку, щоб зробити її привабливою для максимально широкої користувацької аудиторії, і потім дуже грамотно представляє всі її переваги в цікавих рекламних кампаніях.
  • В рамках цього підходу нові продукти не винаходяться (за унікальні методи виробництва і дизайн відповідають патенти). Метод допомагає створити ринок, адже при анонсі робиться ставка на залучення максимальної кількості потенційних споживачів до новинки. Це вимагає майстерності, і не всяка компанія здатна працювати подібним чином. (Більше того, як тільки ринок створений, і інтерес користувачів до новинки розгорівся, конкуренти починають користуватися цим, випускаючи власні аналоги розробок Apple.)
  • У процесі випуску кількох поколінь одного і того ж продукту виробник тільки вдосконалює початкову концепцію, не впадаючи в крайнощі і не мечась від однієї технологічної інновації до іншої.
  • Цей процес Apple використовувала в створенні лінійок iPod, iPhone, iPad, MacBook Air, iMac і інших своїх продуктів. У тому ж ключі, скоріше всього, буде проводитися і iWatch, і iTV, і інші новинки.

    
Apple — не новатор? Спорный вопрос…

    Протягом кількох років після релізу iPhone, iPod, iPad, так і будь-якого іншого абсолютно нового продукту, всі раптом починають говорити, що Apple - дуже новаторська компанія. В рамках декількох років вдосконалення однієї і тієї ж концепції, однак, виробник здається не таким вже і передовим. Потім він дивує всіх і вся розробкою нової оригінальної ідеї і створенням чергового споживчого ринку, і ось його вже знову нарікають новатором. Тобто, те, чи вважають Apple новаторської компанією чи ні, насправді не має ніякого відношення до інновацій як таких. Сприйняття компанії залежить від того, на якій стадії розвитку життєвого циклу того чи іншого продукту вона перебуває в цей момент.

    Підіб'ємо підсумок

    Безумовно, шанувальником технологій бути цікаво, і не менш цікаво сперечатися, хто ж з виробників здатен на більше і чому. Більш того, абсолютно нормально віддавати перевагу ту чи іншу компанію, скажімо, Google з її «свободою» і «духом корпорації добра», або Samsung з її бажанням догодити всім і вся за допомогою сотень моделей різної техніки і неймовірних, дивних, не факт що потрібних, але дуже ефектних функцій. Та й по виробничим можливостям корейці мало не попереду планети всієї. Але чи не пора припинити дотримуватися думки, що Apple не новатор у своїй сфері?

    Насправді, Apple здатна на інноваційні розробки, але випускає компанія їх дуже вибірково, рішуче і далекоглядно. Її підхід скоріше можна охарактеризувати як «створення ринку та вдосконалення концепції у відповідності з його потребами». І хоча цей метод накликає на компанію праведний гнів критиків, з точки зору успішності бізнесу він працює набагато ефективніше, ніж будь-яка інша модель дизайну і виробництва.

    
Apple — не новатор? Спорный вопрос…

    Безумовно, інженери Apple могли б без розбору встромляти всі нові технології поспіль у свої продукти і таким чином створювати складні лінійки різних товарів для будь-якої споживчої ніші. Але з якою метою? Тільки для того, щоб недоброзичливці таки сприймали компанію як новатора і не висловлювали негативних суджень на її адресу?

    Компанії в технологічній сфері не існують тільки заради того, щоб уславитися першопрохідцями і новаторами. Їх створюють, щоб робити бізнес і заробляти гроші. І належать Apple 70% прибутків в індустрії можна вважати незаперечним доказом того, що її модель ведення бізнесу і впровадження інновацій є правильною. [Cult Of Mac]

    |