[Retro App Store] Wolfenstein 3D: 17 років позаду
Wolfenstein 3D. Як багато в цьому слові? У цьому, мабуть навіть, словосполученні. Такому знайомому і теплом, відомому до самих кісточок, але досі місцями повному загадок і таємниць. Гра, випущена в 1992 році на MS тоді ще DOS, що відкрила по суті жанр FPS (First Person Shooter). Так, до неї були Hovertank і Catacombs 3-D (випущені компанією Softdisk, в якій виросли засновники iD), що є первістками жанру FPS. Але тільки гіпер-популярної Wolfenstein 3D вдалося закріпити за собою материнство. Гра була портована на нереально велика кількість платформ і отримала дійсно світове визнання.
Однак повернемося до самого початку, до витоків, так би мовити. Задумка зробити подібну гру виникла не на порожньому місці. Оригінальна Wolfenstein 3D була створена за мотивами двох грунтовно потрясли уяву співробітників ID Software ігор, які належали перу Muse Software і вийшли в не настільки тоді далеких вісімдесятих. Звичайно ж це "Castle Wofenstein" і "Beyond Castle Wolfenstein".
"Castle Wofenstein" і "Beyond Castle Wolfenstein"
Перший епізод Wolfenstein 3D можна було пройти безоплатно, за інші два, складові оригінальну трилогію, потрібно було заплатити. Гра стала однією з перших, які розповсюджуються за принципом Shareware, і мала не тільки величезний успіх, але й не менші касові збори. Які згодом надихнули авторів на створення другої частини, що отримала назву "The Noctural Missions".
Це зараз Wolfenstein 3D доступна в емуляторі практично на будь-якому сучасному телефоні, а тоді, в 1992, вона вважалася дійсно верхом досконалості, ідеалом людської думки, одягненої в одиниці і нулі. Спрайтовая (в удосконаленому вигляді застосована трохи пізніше в Doom і Duke Nukem 3D) псевдотрехмерная графіка, чудовий цифровий звук, приголомшливий геймплей і, звичайно ж, ігровий движок. Останній був створений під враженням від гри "Ultima Underworld: The Stygian Abyss", що вийшла за рік до "Вульфа".
Ultima Underworld: The Stygian Abyss
Ще до початку роботи над Wolfenstein 3D Джон Кармак, програміст iD, сказав що зможе створити більш швидкий і плавний движок, ніж той, що використовує Ultima. І це йому дійсно вдалося, не дарма його "нацистське рубилово" вважається класикою жанру. Так, нова основа втратила можливість зміни рівня підлоги, світло, водні перешкоди, але движок виявився дійсно швидше. Тим більше дана "урізання" не цікава тому що згодом, з виходом Doom, всі ці позбавлення були відшкодовані сповна.
Wolfenstein 3D на iPhone OS Classic
Офіційно гра була портована на SNES, Atari Jaguar, Mac OS, Apple IIGS, Acorn Archimedes, GameBoy Advance, Play Station 3 і XBOX 360 (почитати дещо з історії ігрових консолей можна тут і тут). Останній офіційний порт відбувся на iPhone OS [iTunes link]. Гра, побувавши в першій десятці, довгий час не йшла з сотні платних. Зараз iD працюють над новою версією Doom, яка повинна зародити нову еру ігор для мобільників так само, як Wolfenstein 3D зробила це майже двадцять років тому по відношенню до персональних комп'ютерів.
Ще цікаве:
- Wolfenstein 3D: App Store $5 = Cydia $0
Втеча з замку Wolfenstein... - [App Store pre-Release] Underworld: MMORPG для iPhone?
Гра від творців Ultima, Deus Ex і Wing Commander... - [Pre-release] Doom Classic: повернення легенди
Вже зовсім скоро...