Як Apple зробила революцію у видавничій справі
Про Apple без угаву говорять як про революціонера на ринку смартфонів. Але не варто забувати і про те, що компанія з Купертино зробила ще одну революцію у сфері принтерів, випустивши 30 років тому свій Apple LaserWriter. Своїми роздумами та спогадами на цю тему поділився Майкл Антонофф з USA Today .
Згідно з історії розвитку виробництва принтерів, оригінальний принтер Hewlett-Packard LaserJet побачив світ роком раніше продукту Apple, 28 січня 1985 року. Стів Джобс ж за місяць до свого тридцятиріччя представив власний принтер в рамках заходу для преси в Нью-Йорку. Обидва пристрої працювали на базі одного і того ж механізму Canon, який лежав в основі копіювальної технології Canon. Обидва принтера видавали документи з роздільною здатністю 300 dpi (точок на дюйм), на вісім сторінок в хвилину і (о диво!) у повній тиші. Остання характеристика тоді здавалася вражаючою, адже в офісах тих днів розмови раз переривалися гучною роботою старих принтерів.
Різниця між продуктами Apple і HP полягала в ціні. Так, LaserJet коштував $3500, а LaserWriter - $7000. Цілком логічно, що у споживачів виникало питання про те, навіщо їм платити $7 тис. за принтер від Apple, якщо за пристрій з тими ж характеристиками від HP можна викласти вдвічі менше. Коли Майкл Антонофф задав це питання Джобсу, глава Apple, не замислюючись, відповів: «Тому що у них в HP немає мізків!» Цілком собі відповідь в стилі Стіва Джобса.
«Їх графіка виїденого яйця не коштує, - продовжив Стів. - Сам текст і шрифт на їх роздруківках ні в яке порівняння не йдуть з тим, як оформляють документи наші принтери».
Ще один професіонал, який знає толк у цій сфері, охарактеризував LaserJet більш дипломатичними термінами.
У нього немає перспектив, це просто замінник друкарської машинки. Тут не намічається потенціалу зростання в модельному ряді, ні в якості графіки, ні підтримки.
Джон Уорнок, президент Adobe Systems
У свою чергу LaserWriter від Apple виявився першим принтером з підтримкою Adobe PostScript, мови опису сторінок для настільних видавничих систем. Це давало можливість налаштування принтера розміру і виду шрифтів, а також більш акуратне графічне відображення тексту. В результаті файли, створювані на комп'ютерах Macintosh, можна було з успіхом порівнювати з продукцією фотоскладального автомата типу Linotronic 300, друкує документи з роздільною здатністю 2540 dpi. А адже це вже якість поліграфічного рівня.
Для кращого розуміння цих подій 1985 року варто описати контекст ситуації. За кілька днів до презентації LaserWriter в рамках фінальної гри NFL Apple продемонструвала глядачам свою нову рекламу. В ній потенційні покупці Macintosh, все ж таки зробили вибір на користь комп'ютерів IBM, були показані у вигляді лемінгів, в єдиному пориві бросавшихся з кручі.
Коли комп'ютери Mac тільки почали з'являтися у продажу, корпоративна публіка сприймала їх швидше як іграшку, ніж як дійсно серйозний інструмент. Так що продажі Apple тоді були вкрай низькими. Але ось LaserWriter з його якістю і швидкістю друку якраз і міг стати для виробника перепусткою в корпоративний світ. Можна навіть сказати, що, на думку Стіва, майбутнє Mac в принципі залежало від успіху LaserWriter. Але час зіграло проти нього, і в травні 1985-го рада директорів Apple на чолі з Джоном Скаллі позбавив Джобса всіх управлінських обов'язків. У вересні Стів Джобс покинув компанію.
Незважаючи на те, що сам Стів впав у немилість у своїй власній компанії, його висловлювання щодо LaserWriter виявилися пророчими. Ось що розповідає про продукт Джон Уорнок:
Думаю, вам треба знати історію, яка відома небагатьом. В листопаді або грудні 1984 року в Apple пройшла зустріч управлінців зі сфери маркетингу. Чак (Гешко, співзасновник Adobe - прим. Майкла Антоноффа) і я були присутні на ній. Мова йшла про вартість комплектуючих для LaserWriter, яка становила $7 тис. тобто, тією ціною, яку хотів просити Стів Джобс за принтер, не враховувалася маржа прибутковості, він був готовий продавати продукт за ті ж $7 тис.
Більшість керівників вважали, що навіть сама презентація нової машини - це вже божевілля. Адже ніхто не захоче купувати принтер, який коштує в два рази дорожче комп'ютера. Стів пояснив, що така висока ціна обумовлена інтеграцією в принтер ROM (постійної пам'яті RAM (оперативної пам'яті). Стів був впевнений, що через пару місяців вартість пам'яті впаде (що, власне, і сталося), і тоді-то принтер стане приносити прибуток. Він стверджував, що, оскільки LaserWriter підключався до настільного комп'ютера через стек протоколів AppleTalk, керувати ним можна було з декількох Macintosh. Він також розумів, що матричні принтери начебто ImageWriter ніяк не підходять для використання в офісі.
Стів був просто одержимий LaserWriter і не прислухався до протестів керівництва компанії. В цьому контексті можна зрозуміти, чому багато хто вважає, що Стів змінив світ.
Джон Уорнок
Із запуском LaserWriter отримав своє поширення термін «комп'ютерна верстка». Один із способів відстежити його використання - це задати пошук фрази в сервісі Google Books Ngram Viewer. Він відображає статистику застосування шуканого слова в книгах по роках. З початку 1980-х використання терміна «комп'ютерна верстка» трохи почастішало, а пік його припав на 1992 рік. До початку нового тисячоліття, як і слід було очікувати, частота його застосування плавно скоротилася.
Тобто, романтична ера комп'ютерної верстки тривала менше декади. Це був час, коли з допомогою власного принтера і спеціального ПЗ можна було просто убити колег наповал, роздавши їм роздруковані матеріали. На відміну від текстів, створених на друкарській машинці або на матричному принтері, роздруківки на лазерних принтерах підкорювали своїми ідеальними заголовками, пропорційним (і різноманітним) шрифтом, іноді виділеним іншими квітами крім чорного.
Тоді в Сан-Франциско неонові вивіски з написом «Комп'ютерна верстка» зустрічалися на кожному кроці. Кожен, у кого був принтер LaserWriter і пара комп'ютерів Mac, міг відкрити власну фірму відповідного профілю. Чорно-біла фотографія переживала Ренесанс, адже плівку можна було тут же відсканувати, а знімки віддрукувати на домашньому принтері з якістю не гірше того, що публікуються в газетах фото. А навички володіння Photoshop відкривали перед користувачами ще більш дивовижні можливості.
За десять років до зародження такого явища як персональний блог чи не кожен поважаючий себе користувач робив своїм знайомим розсилку. Поштою. Приміром, сам Майкл Антонофф писав про своє життя в Північній Каліфорнії після переїзду з Нью-Йорка, і його бюлетень називався Bicoastal Living. Він писав статті про різницю між фуа-гра і печінковим паштетом редактора WordStar, оформлював їх у настільної видавничої системи PageMaker від Adobe, роздруковував дюжини листів на лазерному принтері у себе вдома і розкладав по конвертах для своїх одержувачів.
Сам автор знає, яке полегшення людям його професії принесли такі продукти як LaserWriter. Адже у нього до цього був досвід передачі надрукованих на машинці текстів наборщикам, а потім їх копій - у фабричну друк (теж тривалий і трудомісткий процес з вичитуванням і редагуванням не тільки самих текстів, але і друкарських пластин). Після цього робота з листами для Bicoastal Living в домашніх умовах здалася автору раєм.
Батько і дід Чака Гешко, співзасновника Adobe, самі в свій час працювали в друкарської сфері:
Вони якраз і були тими людьми, які створювали чотирьохкольорові мідні друкарські пластини, що використовуються в друку журналів, книг, плакатів, рекламних і пакувальних матеріалів. Саме так працювала типографська індустрія по всьому світу.
І Джон Уорнок, і я, озираючись назад, при всій нашій скромності розуміємо, що за якісь десять років разом з нашими партнерами ми змогли перетворити друкарську індустрію і видавнича справа. З шкідливого для здоров'я хімічного процесу з використанням токсичних речовин вони перетворилися в цілком цифрову систему. Сьогодні ви навряд чи знайдете друковані матеріали, створені без допомоги наших технологій. І це напрочуд приємно!
Чак Гешко
Тоні Боув, літератор і експерт в домашньої комп'ютерної верстки, каже:
LaserWriter допоміг мені потрапити в літературне середовище в якості видавця журналу та інформаційного бюлетеня для нішевого ринку. Та й в принципі, цей принтер допоміг з'явитися тисячам різних нішевих видань. Можливість створення макетів сторінок зробила простим створення коміксів і графічних романів для міжнародної аудиторії. А самі комп'ютерні програми для виконання таких макетів лягли в основу сучасних веб-сторінок, які сьогодні здаються нам просто даністю.
На даний момент Тоні Боув керує видавництвом і тренінгами в компанії Deem, яка займається бізнес-сервісами. Нещодавно він згадав, що на видавничої конференції в 1988 році, яку він відвідав, голова компанії Aldus і творець PageMaker Підлогу Брайнерд показував аудиторії книгу, співавтором якої виявився Боув. Це був довідник «Desktop Publishing With PageMaker», присвячений комп'ютерної верстки з допомогою програми PageMaker, перекладений на польську мову й надрукований на LaserWriter. Боув згадує: "Він з гордістю пояснив, що принтер і додаток разом допомогли у створенні суспільно-політичних газет, з допомогою яких у Польщі здобуло перемогу антикомуністичний рух "Солідарність"".
Згадуючи ті роки, Боув також говорить: «Програми для верстки сторінок змінили світ. Вони дали владу над видавничою справою народу».
Стів Джобс ж, невдовзі після повернення в Apple в 1997 році зрозумів, що основні прибутки у цій сфері потрапляли в руки тим, хто випускав витратні матеріали для видавничої сфери. Виробляти принтери, як з'ясувалося, не так вигідно. Так що інші компанії, на його думку, виявилися більш придатними для такого бізнесу, і лінійку принтерів від Apple просто закрили. Іронія в тому, що, зайди на сайт онлайнового магазина Apple, ви побачите, що в розділі принтерів компанія з Купертіно пропонує продукти того виробника, якого Стів 30 років тому так нещадно критикував. Так-так, це принтери від HP. [USA Today]
Ще цікаве:
- Apple: у квітні з 1981-84 на Землі життя не існувало
Про баг з обходом пароля в прошивці iOS 4.1 ви... - Джон Скаллі назвав помилкою звільнення Джобса з Apple в 1985
Краще пізно, ніж ніколи. Ймовірно, саме таким принципом керувався колишній... - Apple відзначає чергову річницю релізу першого Mac
Під час виступу Тіма Кука і Пітера Оппенгеймера перед інвесторами...