Menu

Як Apple стерла Microsoft в порошок


Как Apple стерла Microsoft в порошок

У 1999 році акції компанії Microsoft продавалися за рекордно високою ціною, а її ринкова капіталізація становила майже $620 млрд. На той момент ідея, що Apple Computers коли-небудь стане сильніше Microsoft, розгорне більш масштабні операції, здавалася просто смішний. Адже тоді Apple балансувала на межі банкрутства, а Microsoft домінувала в сфері ПК, яка в ті часи вважалася центром технологічної всесвіту. Не дивно, що уряд мовчазно підтримала статус неофіційної монополії рэдмондской компанії в даній області.

Минулого тижня Microsoft і Apple опублікували свої звіти про прибутки. Те, що колись здавалося утопією, тепер стало реальністю. Ринкова капіталізація Apple склав $683 млрд, це майже вдвічі більше, ніж поточна ринкова капіталізація Microsoft в $338 млрд.

Під час телефонної конференції за обсягами валової виручки Apple Тім Кук назвав минулий квартал «історичним» і «приголомшливим». За його словами, компанія продавала по 34 тис. iPhone 6 щогодини протягом всього кварталу. Так що обсяги продажів у принципі досить складно усвідомити.


Как Apple стерла Microsoft в порошок

За перший квартал нового фінансового року, що закінчився в грудні, Apple отримала прибуток у $18 млрд. Це більше, ніж коли-небудь отримувала будь-яка інша компанія за всю історію, при загальній виручці в $75 млрд. Потік вільних грошових коштів Apple в цьому єдиному кварталі склав $30 млрд, що вдвічі більше, ніж за цілий рік заробила IBM, ще одна колись вкрай успішна технологічна компанія. Про це розповів старший аналітик з Bernstein Тоні Сакконагі. Акції Apple виросли в ціні більш ніж на 5%, навіть незважаючи на те, що на ринку в цілому спостерігається спад фінансової активності.

До речі, набагато більш стриманий у своїх коментарях Сатья Наделла, генеральний директор Microsoft, який зараз намагається реформувати компанію і зменшити її залежність від платформи Windows, прямо повідомив про труднощі всередині рэдмондской корпорації. Її виручка навряд чи становлять третину від виручки Apple, а виробнича прибуток в $7,8 млрд ледь дотягує до четвертої частини виробничих прибутків Apple. Ціна на акції Microsoft впала на 9%, і інвестори стурбовані тим, що компанія працює на швидко втрачає актуальність ринок комп'ютерного ПЗ.


Как Apple стерла Microsoft в порошок

Apple «не повинна була перемогти»

IT-журналіст Марк Стівенс, який пише під псевдонімом «Роберт Екс Крінгл», розповів про своє інтерв'ю з Біллом Гейтсом, проведених у 1998-му для Vanity Fair. За його словами, тоді Гейтс не міг собі навіть уявити ситуацію, в якій Apple стала більш масштабною і прибутковою, ніж Microsoft. «Він знає, що не може перемогти», - сказав тоді глава Microsoft про Стіва Джобса.


Как Apple стерла Microsoft в порошок

Але менш ніж через двадцять років Apple таки перемогла. І з цієї перемоги варто витягти важливі уроки - в тому числі і самої компанії з Купертіно, якщо в майбутньому вона хоче уникнути долі Microsoft. Адже, по суті, сьогодні Apple так само залежить від однієї-єдиної лінійки продуктів - iPhone - як Microsoft в часи своєї пікової популярності залежала від Windows. (Тільки від продажів iPhone виробник отримує 69% всіх своїх прибутків.)


Как Apple стерла Microsoft в порошок

Будь-якої успішної компанії потрібна концепція, і в обох гігантів вона є, що не кажи. Але у випадку Apple її бачення майбутнього виявилося більш радикальним і далекоглядним. Так, в Microsoft передбачили появу комп'ютера на кожному особистому робочому столі. І в ті дні, коли продукти IBM займали цілі кімнати, таке бачення майбутнього здавалося вкрай радикальним. Але Apple пішла далі: в її баченні комп'ютер повинен був з'явитися в кишені у кожного користувача. Цей комп'ютер ніби випадково опинився за сумісництвом і телефоном, а телефони використовуються повсюдно, усіма і в усьому світі. Тобто, у підсумку Apple по-своєму перекроїла два величезних ринку.

Apple виявилася дуже далекоглядною, створюючи і розширюючи нові категорії споживчої електроніки. Унікальні, революційні інновації дійсно дуже важко реалізувати. А провести подібний трюк кілька разів, з різними продуктами, як це зробила Apple, ще важче. Це як з анімацією Pixar: студія випускає один хіт за іншим. Перед Apple потрібно зняти капелюха.
Тоні Сакконагі, старший аналітики Bernstein

Стів Джобс був прав

Стів вірив, що світ стає більш мобільним, і він виявився правий. Ще він вірив, що зовнішній вигляд пристроїв має значення. Його дуже вражав красивий дизайн. Функціональні предмети повинні ще й викликати бажання роздобути їх.
Уолтер Айзексон, автор біографії Стіва Джобса

Як і багато інші успішні компанії, Microsoft дбала про своє домінування на ринку. Але при цьому її керівництво не ризикувало і упускало можливості впровадження дійсно революційних інновацій.

Безперечно, що Microsoft була і залишається дуже успішною. Але вона занадто багато сил витратила на захист франшизи Windows, не помічаючи, що в інших сферах вона упускає свої можливості. Мені здається, навіть в Microsoft погодяться, що її команда роками занадто ревно оберігала Windows, проте на шкоду самій собі.
Роберт Чіхра, старший виконавчий директор і технологічний аналітик в Evercore

Стів ніби впровадив в ДНК Apple віру в те, що не можна боятися ліквідувати власні невдалі продукти на користь нових проектів. Коли ще iPod приносив величезні прибутки, Стів вже говорив про перспективу того, що незабаром користувачі зможуть слухати музику на своїх телефонах. Так і потрібно розглядати свої продукти. Зараз iPhone з великим дисплеєм загрожує продажів iPad, але випуск великих смартфонів виявився вірним рішенням.
Уолтер Айзексон, автор біографії Стіва Джобса

З цим погоджується і містер Чіхра.

Компанія Apple не побоялася пожертвувати своїм бізнесом з продажу iPod. І вона прийшла до більшого успіху, продавши 74,5 млн своїх iPhone, ніж якщо б поставила на ринок стільки ж iPod. Та й такого не могло б статися, оскільки на даний момент хтось інший би вже обійшов її на ринку плеєрів.
Роберт Чіхра

Microsoft плететься в хвості

У Microsoft було чимало спроб провести диверсифікацію виробництва, і компанія продовжує їх вживати під керівництвом Наделлы. Однак вона все ж залишається на другому плані, слід вже наміченим курсом, тоді як Apple постає в ролі справжнього законодавця тенденцій, і намагається повністю перебудувати індустрію. У цьому впевнений Тоні Сакконагі.


Как Apple стерла Microsoft в порошок

Купивши не так давно мобільний підрозділ Nokia, Microsoft випустила власний Windows-смартфон, з деяким запізненням. Його призначенням було скласти конкуренцію iPhone. У той час як, в цілому, гаджет був прийнятий критиками, багато висловили сумнів з приводу того, що користувачам потрібна ще одна альтернативна мобільна платформа крім Android і iOS. Цієї думки дотримується і Роберт Чіхра. І без того крихітна частка ринку Microsoft у сфері смартфонів зменшується, незважаючи ні на що.

Ще один аргумент на користь Apple - це її політика організації виробництва з концентрацією в своїх руках усіх аспектів розробки продуктів, від дизайну зовнішнього вигляду до розробки комплектуючих. В цьому плані Microsoft завжди дотримувалася прямо протилежною тактики: на себе компанія з Редмонда брала лише забезпечення програмної складової, в той час як процесорами займалася Intel, а самі комп'ютери, точніше, їх апаратну частину, випускали багато виробники-ліцензіати Windows. Стратегія Apple виявилася більш виграшною.

Довгий час здавалося, що у Microsoft модель ведення бізнесу набагато краще. Але в підсумку її продукти були позбавлені якоїсь особливої краси і естетичності. Стів був упевнений, що в дизайні потрібно контролювати кожен процес, кожен крок - до самого кінця. І це не тому, що він був божевільним на контролі, а тому що він був перфекціоністом.
Уолтер Айзексон

Компанія Apple допомогла нам зрозуміти, що покупець може цікавитися саме гаджетом, а не платформою. З поширенням ПК всі виробники відмовилися від такої моделі бізнесу, але не тільки Apple. Головне - реалізувати цю модель правильно, в такому випадку вигода буде колосальною. Адже якщо вас цікавить платформа Android, можна придбати будь-який з представлених на ринку смартфонів. Але якщо вам потрібен саме iPhone, тоді треба звертатися виключно в Apple. При правильному втіленні даної моделі у виробника з'являється здатність впливати на ціноутворення. Тоді і прибутковість стає неймовірною.
Роберт Чіхра

З цією думкою можна посперечатися, варто лише поглянути на прибутковість Apple в першому кварталі нового фінансового року. Маржа прибутку, яку Apple оголосила, становить зараз близько 40%.

Важливо пам'ятати ще і про правильному управлінні компанією. Що б не говорили, але рішення призначити генеральним директором Тіма Кука в 2011 році, незадовго до смерті Стіва, виявилося дуже правильним. Ніхто не сперечається, що Стів Балмер, намісник Білла Гейтса Microsoft, або її поточний глава містер Наделла роблять прекрасну роботу. До недавнього падіння цін на акції розробника Windows ці самі ціни перебували на рекордно високої позначки. Але і пан Гейтс поки живе і активно бере участь в роботі компанії.

Містер Джобс говорив мені, що Тім Кук виявиться дуже талановитим лідером. Він знав, що Тім не стане прокидатися щоранку з думкою про те, як би в тій чи іншій ситуації поступив сам Стів Джобс. Стів б ніколи не пішов на виробництво iPhone з великим дисплеєм. Він просто не вірив в успіх таких гаджетів. Але Тім все ж таки вчинив по-своєму і не помилився.
Уолтер Айзексон


Как Apple стерла Microsoft в порошок

Apple - ув'язнена свого успіху?

Деякі інвестори переживають, що Apple ризикує стати в'язнем власного успіху. Вже не раз відзначали, і Тоні Сакконагі підтвердив, що 69% прибутків компанії і 100% зростання виручки забезпечують саме продажі iPhone, за даними за обговорюваний квартал. Це робить виробника вкрай залежним від однієї єдиної лінійки продуктів.

Завжди є ризик зміни концепції. Ніхто не знає, як зміниться ринок в майбутньому, але зараз Apple живе лише виробництвом iPhone. Це відмінний проект, і його підтримують до тих пір, поки він не перестане бути таким.
Тоні Сакконагі

Також Apple ось-ось зіткнеться з проблемою великих цифр. Так вважає містер Чіхра. При ринковій капіталізації в $700 млрд інвестори починають відчувати легкий дискомфорт і чекати підступу. Виникає природне запитання: «чи Може компанія розвиватися далі? Як таке взагалі можливо?» На поточний момент Apple і так є найбільшою у світі корпорацією, з дуже значним відривом від конкурентів.

При цьому пан Чіхра все ж вважає, що акції Apple - гарне придбання.

Їхня оцінна вартість ще невисока. Вона приблизно в 13 разів менше виручки за майбутній рік і в 10 разів менше руху грошових мас, і той і інший показник - нижчий від середнього на ринку. Це дуже низькі показники. Судячи за балансовим звітом, у компанії є $140 млрд готівкових коштів, і вона генерує за $60 млрд готівкою кожен рік. Ці цифри як раз величезні, їх важко усвідомити в принципі.
Роберт Чіхра, старший виконавчий директор і технологічний аналітик в Evercore

На думку аналітика, Microsoft вже і так домінує у сферах, де веде свій основний бізнес. Це означає, що у творця Windows залишається небагато місця для зростання. Тоді як частка ринку Apple поки не так вже й велика, який би сегмент ринку споживчої електроніки ми не взяли до розгляду, навіть у сфері смартфонів. Стратегія компанії з Купертіно полягає в тому, щоб дістати невелику частку масивного ринку. Її унікальна модель ведення бізнесу залишає їй достатньо місця для росту і розвитку.

Чи зможе Apple надалі існувати згідно принципам, закладеним ще Стівом Джобсом? Адже побутує думка, що зараз компанія займає таке ж положення у сфері споживчої електроніки, яке свого часу займала Microsoft. Роберт Чіхра зазначає, що пожертвувати нішами зразок iPod або навіть Mac заради подальшого розвитку лінійки iPhone - це одне. Але що прийде на зміну самого iPhone? Зараз дуже складно уявити собі альтернативний продукт, який на порожньому місці міг би принести прибуток Apple в $140 млрд. [The Age]

Матеріали по темі:

  • iPad так і залишився грою Apple в одні ворота
  • 15-річна історія домінування Apple на CES і в індустрії
  • Apple проти Intel. Велика битва за місце під сонцем в бізнесі мобільних процесорів

  Ще цікаве:
  • Чому Apple і Microsoft очолять формується ринок носяться смарт-пристроїв
    Такі компанії як Microsoft, Apple, Samsung, Fitbit, Jawbone і в кілька...
  • Microsoft і Apple відмовилися від патентного троллінгу Android. Кінець безглуздій війні
    Схоже на те, що патентні війни в найближчому часі...
  • Microsoft просить Apple випустити iTunes для Windows 8
    Windows 8 важко сприймати однозначно, коли вона сама по собі...
|