Історія користувальницького інтерфейсу і роль Apple в його розвитку
Біля витоків знайомого всім користувальницького інтерфейсу в комп'ютерах і смартфонах лежать напрацювання Apple, яка змогла довести до розуму і впровадити в масові продукти цікаві, а іноді навіть геніальні знахідки інших компаній і людей. Давайте згадаємо, як все це було.
Кожен день мільйони людей активно використовують свої мобільні пристрої. Вони друкують, клацають, гортають, перетягують і змінюють розмір зображень на сенсорних дисплеях. Природно, багато хто з нас пам'ятають, що так було далеко не завжди. Цим людям мені захотілося нагадати, з чого все починалося. Іншим, більш юним, я пропоную короткий екскурс в історію користувальницького інтерфейсу.
Спочатку була клавіатура. Точніше, спершу з'явилися перфокарти і електронно-променеві трубки. Вони допомогли у створенні перших гігантських комп'ютерів, які могли використовувати тільки спеціально навчені люди. Лише пізніше клавіатура стала таким собі посередником між людиною і програмою. Вона допомогла розібратися в управлінні інформацією, чітко ієрархічно організованої на жорстких дисках перших комп'ютерів. Використання друкованого слова для маніпуляцій та взаємодії з технікою - цілком розумний і логічний крок, адже слово і є способом ведення діалогу не тільки між людьми, але і між людьми та їхніми винаходами.
У підсумку за допомогою клавіатури користувачі друкували інструкції, які виконувалися програмами. Причому, деякі до цих пір працюють з ПК за тим же принципом, це розробники і програмісти, що мають справу з більш високими матеріями, ніж простий обиватель, для якого використання ПК зводиться до веб-серфінгу і ігор.
Потім, у 1960-х на світ з'явилася комп'ютерна миша, спасибі її винахіднику зі Стенфорда, Дугласу Енгельбарту. Так зародилася нова модель взаємодії з ПК, а дизайнери перших користувальницьких інтерфейсів отримали можливість створювати меню, якими було набагато простіше керувати користувачам. За допомогою мишки стало зручно буквально перетягувати по екрану ПК значки. Почалася епоха, в якій людині для управління комп'ютером не треба було бути експертом у цій сфері, адже сам ПК міг запропонувати своєму користувачеві різноманітні меню, повні тих чи інших опцій.
У 70-х компанія Xerox використовувала цю ідею, створивши перший графічний користувальницький інтерфейс в стилі «що бачиш на екрані, те і отримаєш». Само собою, спочатку ця розробка не планувалася як комерційний продукт. Інженери в Xerox таким способом збиралися спростити підготовку документів до їх друку на принтерах, вироблених цією ж компанією.
Незабаром після цього хлопці з Apple нову ідею запозичили у Xerox в обмін на певну кількість акцій своєї нової фірми. А в 1984 році світ побачив перший Macintosh - комп'ютер для обивателів, з допомогою якого люди могли легко виконувати повсякденні завдання. Концепція персонального комп'ютера стала ще більш доступною широким масам.
Ідея виявилася настільки успішною, що незабаром її використовували хлопці з Microsoft, створивши свою власну платформу Windows. А поява Windows 95 без перебільшення створило революцію в сфері ПК.
Розвиток комп'ютерних технологій сприяло їх спрощення і, відповідно, зростанню популярності. На початку 90-х персональні комп'ютери почали змінювати світ. Причому вдале поєднання досить непоганий апаратної платформи, зрозумілого і доступу в Інтернет обіцяло практично всім бажаючим можливість познайомитися з таким, здавалося б, технологічно складним процесом управління ПК.
Хоча на той момент технології все ж були ще досить непростими. При колосальний потенціал для спілкування, пошуку даних і обміну інформацією користувальницький інтерфейс і сам процес використання комп'ютера залишали бажати кращого. Не дивно, що найбільш продаваними в 90-х книгами стали довідники «Для чайників» і «Крок за кроком».
Протягом 90-х інтерфейс комп'ютерів виглядає в цілому однаково, чи то машини на Windows 95 або Windows 98 (на той момент набагато більш популярні, ніж ОС від Apple). Те ж можна сказати і про нехитрому веб-браузері, адже в ті часи навіть самі просунуті рекламщики ще не вміли майстерно просувати інформацію в Мережі.
Типова веб-сторінка 90-х
З плином часу з'явилися і інші пристрої крім комп'ютерів, покликані полегшити життя користувачів і зробити її цікавішою. Наприклад, музичні плеєри. Навряд чи кому-то варто нагадувати еволюцію цього приладу від простого касетного плеєра до CD - і MP3-плеєра. У випадку з касетним та CD-плеєром управління ними реалізовувалося за допомогою звичайних апаратних кнопок. Потім стався черговий прорив - світло побачили пірингові музичні сервіси на зразок Napster. Так користувачі отримали доступ буквально до будь-якої бажаної пісні. Тоді, на зорі ери цифрової музики і стали популярними MP3-плеєри. Однак саме iPod своєю появою ознаменував доступність і портативність музики в цифровому форматі буквально для всіх.
І саме iPod став позиціонуватися як дійсно класний музичний плеєр. А щоб підкреслити це і «підсадити» користувачів на новий гаджет, Apple забезпечила їх ще й справді унікальним для керування і синхронізації їхніх музичних колекцій - iTunes.
Трохи пізніше виробник уклав угоди з звукозаписними лейблами і запустив магазин з продажу музики, iTunes Music Store. Виявилося, що це лише справа часу - перетворення iTunes в самий популярний віртуальний музичний магазин, а iPod - улюблений багатьма і найпопулярніший у світі музичний плеєр.
Приблизно в цей же час почали з'являтися стільникові телефони, які змогли замінити пейджери як засоби віддаленого і мобільного спілкування між людьми. Перші їх моделі були скоріше схожі на прості стаціонарні телефони. З розвитком технологій мобільні пристрої почали оснащувати маленькими поки що РК-дисплеями, і незабаром їх власники отримали можливість відправляти один одному короткі текстові повідомлення по мережі. Щоб написати таке повідомлення, доводилося користуватися фізичними кнопками телефону. Звичайно, життя користувачам трохи спростила функція «Т9», якийсь прототип вже звичного нам предикативного введення.
Перші смартфони насправді зовсім не були телефонами, їх функцію спочатку виконували КПК. Вони, звичайно, були більш функціональні, ніж перші стільникові, та й яка-ніяка технологія сенсорного введення в них вже була присутня. Хоча для цього доводилося використовувати стилус.
Само собою, Apple вирішила не відставати від конкурентів, і світ побачив Newton. До речі, саме для цього гаджета тоді і був створений термін «КПК».
До речі, в першу чергу за повернення в Apple Стів Джобс згорнув виробництво Newton. Саме тоді було вирішено створювати виключно продукти, без яких користувачам не обійтися, в мінімалістському дизайні і з притаманною Apple філософією. І якраз у ті дні до команди приєднався ще зовсім молодий дизайнер Джоні Айв, який допоміг у створенні iMac, MacBook і вже згаданого вище iPod.
Тоді ж Apple почала роботу над Mac OS X операційної системи для комп'ютерів Mac. Іконки в її інтерфейсі сам Стів називав «їстівними», адже багатьом вони нагадували льодяники, так і в цілому зовнішній вигляд системи значно відрізнявся від інтерфейсу Windows.
Прийшов час і такі розробки як комп'ютер, стільниковий телефон і MP3-плеєр стали цілком самодостатніми, такими продуктами. В Apple скористалися цим і об'єднали їх в одному пристрої, в першому iPhone. Він вже не був простим телефоном, але і до смартфона, яким ми знаємо його зараз, iPhone 2G було ще далеко.
Тим не менш, смартфони того часу все ще йшли в комплекті зі стилусом і рідко обходилися без фізичних кнопок. На тлі цього iPhone виявився просто таки революційним продуктом у своїй сфері з його ємнісним сенсорним дисплеєм з підтримкою мультитач. Інші телефони поки ще були оснащені пластиковими резистивними дисплеями, і їх користувачам, щоб реалізувати той або інший жест, доводилося сильно натискати на екран. Ємнісний дисплей реагує на електроімпульси в людському тілі, і в сильних натисканнях просто немає необхідності.
Це перший в історії момент, коли людина зміг управляти комп'ютером, вже кишеньковим, з допомогою прямих маніпуляцій. Якщо користувачеві потрібно перемістити дані, він може зробити це, буквально перетягнувши пальцями документ або зображення з одного місця екрану в інше. Ні клавіатура, ні миша для цього вже не потрібні.
Отже, еволюція плеєра, телефону, комп'ютера відбувалася в першу чергу заради спрощення використання їх вузьким колом фахівців, які добре розбираються в техніці. Тобто, вона реалізовувалася за рахунок технічного прогресу, але з орієнтацією на спеціалізацію. Коли ж справа дійшла до масового використання, від техніки все ще очікували якихось особливостей, знайомих користувачеві за звичним для них предметів побуту. Так що в основу дизайну продуктів для широких мас лягло таке явище як скевоморфизм.
Суть його полягає в тому, що якийсь створюваний продукт виглядає або працює (або і те, і інше) так, як інший, звичний для користувачів продукт. До скевоморфизму розробники інтерфейсу зверталися і раніше, але саме Apple і саме в iPhone зробила цю практику вкрай популярною.
Екрани з підтримкою мультитач стали гігантським кроком у забезпеченні зручності використання смартфонів. Але сама по собі технологія виробництва дисплеїв все ще залишалася на одному рівні з виробництвом екранів для ПК і ноутбуків, а адже смартфон і лептоп - далеко не одне і те ж. Тексти і картинки на таких дисплеях виглядали і сприймалися краще, якщо були прикрашені додатковими відволікаючими деталями.
Інша справа - Retina-дисплеї з високою щільністю пікселів, завдяки чому текст і зображення видно набагато чіткіше - ніби на сторінці глянцевого журналу. Коли наше око перестає розрізняти окремі пікселі на екрані пристрою, дизайнерів інтерфейсу немає потреби використовувати прийоми і прикраси, щоб змусити її виглядати привабливо. Тут досить добре опрацьованого контенту.
Хоча тут же стає ясно, що і дизайн апаратної складової також не менш важливий для досвіду використання. Візьмемо в якості прикладу додаток «Калькулятор» в iPhone. Спочатку його інтерфейс виглядав так, як виглядає звичайний фізичний калькулятор - адже народ вже знав, як користуватися останнім. І хоча на даний момент дизайн додатка дещо змінився, став більш плоским, в ньому ще можна вловити схожість зі стареньким звичним калькулятором.
Ось у чому суть дизайну користувальницького інтерфейсу: використання речей, які вже знайомі і зрозумілі користувачам, для того, щоб навчити їх поводитися з новими речами.
Зараз дизайн переживає справжній ренесанс. Користувачі тепер чудово розуміють важливість зручності у використанні і взаємодії зі своїми гаджетами. Роль дизайну більше не зводиться до якогось оформлення вже готової технології. Це - окрема галузь знань, в якій мріють працювати багато найталановитіші люди.
У цій сфері гармонійно співіснують дизайн і дизайн апаратної частини, досягнувши нарешті, симбіозу. Краще зливається з чудово проробленими апаратними компонентами, і вони разом створюють саме пристрій. Побачивши його, користувач вже не замислюється над тим, як воно працює. В думках його відразу формуються картинки того, як його можна використовувати.
В Apple на даний момент обидва види дизайну контролюються однією людиною - Джоні Айвом. Та й як можна розділити ці дві складові, якщо вони нерозривно пов'язані і є єдиним цілим.
У поп-культурі, до речі, також можна відстежити мрії людини про розвиток користувальницького інтерфейсу. Технології роботи дисплеїв удосконалюються практично на очах. Так що інтерфейс зразок того, що задіяний в шоломі Залізної Людини, не здається чимось нереальним або фантастичним. Це, швидше, питання часу.
Напевно, майбутнє зараз за непомітними технологіями, які ніяк не проявляють себе, поки в їх використанні немає необхідності.
Варто визнати, що для розвитку технологій людську уяву вкрай важливо, але в плані інтерфейсу йому вже точно належить роль першої скрипки. Згадаймо хоча б прообрази iPad і Siri в серіалі «Зоряний шлях: Наступне покоління». Ми мріємо, потім ми втілюємо свої мрії в життя і вдосконалюємо кінцевий продукт так, що він виглядає зійшла зі сторінок твору в стилі наукової фантастики минулих років.
Розвиток технологій відбувається з неймовірною швидкістю. Але всі революційні відкриття і нові гаджети з'являються не тому, що користувач мріє ще сильніше інтегруватися з технологіями. Наша мета - забезпечити собі більш якісне спілкування, зв'язок один з одним. [Better Elevation]
Ще цікаве:
- Дідусь «Айфона»
Пам'ятаєте, як звуть дідуся «Айфона»? Того самого, на якого впало яблуко...... - Гігантський MacBook Pro нового покоління в Apple Store
Найближчим часом ми будемо багато розповідати вам, друзі, про... - Chromebook Pixel змусив Apple передумати
Брехати негарно. Особливо коли мова йде про всесвітньо відомої компанії,...