Інтерв'ю з творцями народної пошти «Туди? Туди!»
В процесі збору інформації про сервіс «Туди? Туди!» у мене накопичилося безліч запитань, відповісти на які могли б лише ті, хто варяться в цьому сервісі і знають всі деталі і тонкощі. Як і будь-який інший діяч пера і клавіатури я почала шукати прямі контакти з організаторами «народного» процесу доставки вантажів і, знаєте, знайшла. Не без праці, звичайно, але воно того варте. Всі питання, які я з'ясовувала до публікації і все, що прозвучали в коментарях до огляду, я поставила двом симпатичним хлопцям Максу Сатлеру і Артуру Хачатряну - творцям народної пошти «Туди? Туди!».
Ната: Я в своєму огляді постаралася детально описати процес доставки пакету з одного місця в інше, але все, що я говорила, було розказано з боку обивателя. Мені ж цікаво подивитися на це з іншого боку і зрозуміти, як народилася ідея, і звідки ростуть «ноги» народної пошти?
Макс: Зараз здається, що ідея літала в повітрі, але до нас вона прийшла, коли ми зіткнулися з особистою проблемою. Артуру треба було терміново передати звичайний CD в США. Довелося їхати в аеропорт, шукати біля стійок реєстрації людини з відповідним рейсом, умовляти його. Тоді все вийшло, але пізніше, обговорюючи ситуацію, ми задумалися: невже немає сайту, де можна заздалегідь знайти звичайних людей, які зможуть передати те, що тобі потрібно, в будь-яку країну чи місто?
Артур: так, Так, ми дуже здивувалися, не виявивши в мережі на той момент (ОСІНЬ 2013 року) нічого подібного. Звичайно, в соцмережах було і є безліч локальних спільнот, через які люди намагалися знайти добровільних посередників, але сервісу зручним пошуком підходящих по маршруту заявок на доставку і автоматичними повідомленнями не було. Наша робота завжди була пов'язана з IT, тому ця задача виявилася нам по плечу - вже в березні 2014 року сайт запрацював, а до листопада до нас приєдналося 5000 зареєстрованих користувачів.
Ната: Добре, звідки з'явилася ідея зрозуміло, але як ви її реалізовували? Адже, погодьтеся, недостатньо виносити ідею, її треба народити, а у вашому випадку, народити цілком самостійний, повноцінний продукт у вигляді сайту з осудним оформленням, пошуком і нативним інтерфейсом.
Макс: Ну ми ж спочатку створювали сервіс доставки, насамперед, для себе. На самому початку ми, звичайно, побоювалися, що до ідеї щось кудись передати будуть ставитися з підозрою, але люди охоче реєструються на сайті, залишають прохання про доставку і шукають заявки, з якими можуть допомогти.
Ната: Припустимо. Тоді скажіть, які найпоширеніші прохання? Ви ж, напевно, ведете якусь статистику та внутрішній облік.
Артур: Прохання, з якими приходять на tudatuda.com найрізноманітніші: комусь треба повернути забуту в поїздці річ, комусь привезти кілограм дефіцитного пармезану для великої сім'ї, хтось давно живе за кордоном і скучив по гречці. Загалом, скільки людей - стільки і потреб.
Макс: Є у нас чимало і благодійних історії: наприклад, просять купити ліки, яких не дістати в тому чи іншому регіоні, перевезти тварин з притулків на перетримку або до новим господарям. Є й сезонні тренди: ближче Нового року люди починають передавати один одному подарунки, навесні - літні речі, восени - зимові. Цієї осені було багато прохань привезти зі Сходу України в Росію теплі речі, але, на жаль, не завжди такі заявки знаходили виконавців.
Ната: Так, щодо останнього, можу зрозуміти вас. Сама звідти. Правда, не шукала через ваш сайт ніяких оказій, так і не перевозила нічого. Не знала про нього. Але скажіть, я розумію, коли це благодійність або коли ви самі, щоб розвинути сервіс тягаєте по світу посилки, так би мовити «за лайки в Facebook», але що рухає більшістю ваших користувачів, що беруть вантажі?
Макс: Мотивація у тих, хто береться перевозити посилки або купувати для іншої людини товари, сама різна. Максимально спрощено: якщо для людини поїздки - це професія або щось пов'язане з основною роботою, то він буде сприймати це як можливість заробити. Якщо людина, скажімо так, «вирушає у подорож», неважливо, по путівці, самостійно за кордон або просто в сусіднє місто провідати бабусю, то це зовсім інша справа. Мотивація «мандрівника» емоційна: вони відгукуються на зворушливі історії, вони хочуть зробити добру справу, їм цікаво познайомитися з новою цікавою людиною. «Мандрівники» охоче приймають в якості подяки за надану допомогу пропозиції зустріти на вокзалі або в аеропорту і підвезти до потрібного місця, влаштувати екскурсії по незнайомому місту, напекти пиріжків в дорогу - варіанти обмежуються тільки можливостями і фантазією наших користувачів.
Артур: загалом, хтось бачить в нашому сервісі механізм взаємодопомоги, хтось-можливість трохи заробити, а ми бачимо в «Туди? Туди!» майданчик, на якій два хороших людей завжди можуть домовитися, а наша справа - просто допомогти їм знайти один одного.
Ната: Ну, якщо у ваших словах навіть п'ятдесят відсотків щирості, я можу тільки порадіти. Це реально необхідний сервіс. Правда, слухаючи все це, хочеться запитати, а ваш інтерес у всьому цьому якийсь? Сервіс ж навіть за реєстрацію заявок не бере грошей.
Макс: Це було наше обопільне свідоме рішення не вводити якусь монетизацію для користувачів на даному етапі і розвивати проект як некомерційний. Вважаємо, що найважливіше зараз - це донести нашу ідею до людей, показати її працездатність і безпеку. Так що на даний момент ТУДАТУДА - це повністю безкоштовний для користувачів сайт, який розвиває і підтримує команда ентузіастів.
Артур: Навіть якщо через якийсь час ми змінимо настрій з «ми працюємо за ідею», «купити особистий острів», ми можемо сміливо пообіцяти, що сайт так і залишиться безкоштовним. Можливо, просто додадуться якісь додаткові платні опції, наприклад система розрахунку прямо на сайті: переказ авансу зможе гарантувати, що обидві сторони можуть повернути собі гроші. Але поки це тільки плани, що далеко йдуть.
Ната: Але ж ви вкладаєте у все це особисті кошти і особистий час!
Артур: Так, зусиль в розробку і просування вкладаємо багато, але емоційна віддача колосальна. Ми вже отримали величезну кількість приємних відгуків від людей, яким допоміг сервіс.
Ната: А є щось, що б ви хотіли окремо похвалитися? Наприклад, я не знаю якихось деталей, не питаю, а ви хочете про це розповісти?
Макс: Наша гордість - пошук на сайті. Спеціально розроблена система вибудовує маршрут мандрівника на карті API Google Maps з урахуванням транспорту: літак, поїзд або автомобіль. Вона враховує всі міста по дорозі і навіть захоплює населені пункти в радіусі 40 км від усіх точок - раптом мандрівник зможе трохи відхилитися від курсу. Таким чином, поїздка Москва - Санкт-Петербург на машині буде відображатися і у людей, які шукають, наприклад, доставку по маршруту Твер - Бологоє.
Артур: Те ж саме і на протилежній стороні пошуку. Якщо Ви шукаєте оказію, то достатньо ввести в рядку пошуку звідки-куди і приблизні дати. Якщо потрібної людини поки немає, то ви додаєте опис того, що потрібно доставити, і зберігаєте заявку, а потім просто чекаєте, коли на пошту впаде повідомлення про появу мандрівника з відповідним маршрутом поїздки. Якщо плануєте поїздку, то можете також скористатися пошуком, щоб знайти людей, яким ви змогли б допомогти.
Ната: І все одно, в коментарях до огляду сервісу на iPhones.ru більше половини негативу було щодо безпеки перевезень. Мовляв, я йому віддам свій плед, а він ушьется з ним у Південну Африку і шукай - свищі. Або навпаки. Людина в кой-годи вибрався з дружиною в Шарм Ель Шейх, вирішив заразом зробити добру справу і захопив передачку з Пензи для Мустафи з ринку в Старому Місті від який відпочивав там нещодавно сусіда по дачі. А в бандерольке тієї заборонені препарати.
Макс: Ната, ми не перестаємо говорити, що повинен бути обов'язковий огляд вмісту. Жодних запечатаних коробок, закритих валіз і іншого! Той, хто збирається їхати, заздалегідь списується з тим, хто відгукнувся. Переписуються вони прямо на сайті і заздалегідь з'ясовують всі деталі: що передають, вагу, як це передадуть, хто зустріне і т. д. Якщо це міжнародна доставка або належить переліт літаком, то варто заздалегідь перевірити правила ввезення та вивезення товарів і обмеження авіакомпанії, щоб не зіткнутися з перевагою або проблемами при огляді. Не бійтеся здатися параноїком, ставлячи питання про посилку, адже мова йде про вашу безпеку. Хтось навіть просить копії паспортів одержувача та відправника, і люди сприймають це цілком адекватно. Зрештою, якщо виникнуть підозри, завжди можна відмовитися.
Ната: Ну все, переконали. Параноїк в мені знову ліг спати. Скажіть, а чи були у вас цікаві або незвичайні випадки? Органи не просили перевозити? (жартую)
Артур: Ха-ха. Так, у нас маса забавних історій, більшість яких пов'язана з тваринами. Їх же Поштою Росії не відправиш. Найчастіше просять перевезти особистих домашніх тварин, але бувають і незвичайні заявки, наприклад, восени просили перевезти шуліки з Новосибірської області. Взагалі-то шуліки самі летять з тих країв, куди тепліше, але тут травмована птах не встигла відновитися до перельоту і в підсумку відправилася зимувати в Пітер до людей.
Макс: Напередодні Нового року ми переживали «бум». Все в цьому році поспішали передати подарунки до свята, тому логістика часом була дуже химерною. Так, наприклад, за маршрутом Москва - Санкт-Петербург кожен день переміщується досить багато людей, як поїздом, так і на машині, є люди, які не один десяток доставок. Одного з таких «почесних мандрівників» передали в Пітері іграшкового Діда Мороза, щоб він відвіз його в Москву, а потім в Підмосков'ї, звідки іграшку забирав вже інша людина, щоб відвезти в Москву прямо замовниці, тобто в здійсненні одного маленького новорічного чуда потрапило троє людей.
Ната: Хлопці, велике спасибі за цікаву розмову. Будемо чекати від вас тепер ще й додаток, яке спростить жити власникам мобільних пристроїв.
Макс: Ната, дякую за проявлений інтерес до проекту доставки з допомогою мандрівників ТУДАТУДА і грунтовна розповідь про нас! Як зазвичай iphones.ru радує об'єктивністю і широким висвітленням всіх сучасних і цікавих тем, пов'язаних з мобільними технологіями!
Артур: Друзі, ми переконані, що нормальних, порядних людей абсолютна більшість і майбутнє сфери послуг багато в чому саме за такими краудсорсинговыми сервісами.
Реєструйтеся на сайті і робіть добрі справи разом з нами!)
Ще цікаве:
- Пробки в Google Maps!
Отже, панове, сталося! Нарешті-то в Google Maps відображаються затори в... - 3D-карти Apple проти 3D-карт Google
Карти Apple не критикував тільки ледачий. Точність даних спочатку була... - Google не залишить iOS без своїх карт
Можна знайти того сотню логічних виправдань, але факт залишається фактом:...