Від редакції. Вихідний шопінг з дерев'яним рублем
У ці вихідні Росія закуповувалася про запас. Я теж спробував.
В черзі попереду мене стоїть натовп людей. Вперед ніхто не рухається: по-перше, дуже великі чеки, а по-друге, постійні з'ясування відносин з касиркою. На годиннику - пів на одинадцяту ночі, а в повітрі витає настрій безвиході, перемішане з якоюсь незрозумілою, незрозумілою злістю на всіх і кожного. В очі цим людям краще не дивитися. Та й мені теж. Всіх нас, крім прихованої ненависті один до одного, об'єднує одне: ми приїхали за покупками в великий федеральний гіпермаркет побутової техніки і нудно, покірно розписуємося у власному безсиллі по відношенню до нового курсу рубля.
Два телевізори, один тостер, три кавоварки про запас. Епілятор жіночий, чоловічий бритва, кронштейн для ТБ, ігрова приставка. Ще кілька позицій, і в підсумку звучить сума: двісті з гаком тисяч рублів. З кишені виникають стопки п'ятитисячний купюри. Не моїх, звичайно. Сімейна пара йде на стійку видачі товару, тягнучи за собою величезну купу коробок, у вмісті яких ніхто не потребує. Буденна Картина: саме так багатьом запам'ятається грудень 2014 року.
Я все одно давно збирався поїхати в гіпермаркет. Просто день підвернувся невдалий. З ранку я добив і виклав статтю, а вдень відправився в сервісний центр iCases, щоб відзняти там матеріал для оглядового посту - про те, як криворукі механіки в кіосках «У Ашота» недбало ремонтують техніку Apple. Поки я збирався і їхав, просунуті мешканці країни приєдналися до твиттерам, сайту Центробанку і отримували такий адреналін, що вистачило б на десяток однойменних фільмів зі Стетхемом. В якійсь мірі я їм заздрю. В реальному часі побачити такий стрибок курсу валют - все одно, щоб наживо поспостерігати за затемненням Сонця і падінням комети одночасно.
В магазині стояла дуже дивна атмосфера. Люди ходили колами з виряченими очима, постійно з кимось зідзвонювалися і то раз зривалися в кількаповерховий мат. Всі вони вже знали: виявляється, долар може коштувати 80 рублів, а євро - і зовсім цілу сотню! З цього моменту плани на вечір у багатьох капітально змінилися. Всі, хто застав 98-ий рік у свідомому віці, кинулися в магазини. А решта - за ними, за компанію, підтримати тренд. Що буде завтра? Неважливо! Поки є така можливість, треба купити все, що хотілося раніше або може знадобиться протягом наступного року. Паніка, одним словом. І заодно залишки соціальних інстинктів, що дісталися нам від дідів і прадідів. Гречка може подорожчати? Треба взяти десять мішків. А потім вже розберемося...
У велетенському торговому центрі МЕГА Біла Дача майже ніколи не буває безлюдно. Особливо за два тижні до Нового року. Тому в передноворічній метушні немає нічого незвичайного. Різницю починаєш відчувати, заходячи в магазини. На вході ви поравняетесь з відвідувачем, чиє обличчя буде виражати одночасно здивування, розчарування і глибоку задумливість. Особливо багато таких було в фірмовій точці Samsung. Так і уявляю: начиталися в інтернеті про різке зростання цін на техніку Apple, розсміялися купертіновцам і їх клієнтам в обличчя, пішли підтримати дружнього виробника... і вийшли ні з чим. Виявляється, закони ринку єдині для всіх: все дорожчає і буде дорожчати.
Незважаючи на новорічні декорації і гучну музику, народ скрізь був не дуже радісним. Падіння вартості рубля по відношенню до євро і долара поставило всіх у нові умови шопінгу. Не лише покупця, але і продавця. Наші рітейлери опинилися один на один проти стрибка цін на іноземну валюту і були змушені викручуватися з ситуації самостійно. Хтось волів ціни підняти, хтось вирішив почекати відповідей постачальників і виробників, а деякі взагалі пішли в тінь, починаючи готуватися до банкрутства. Нічого собі зимове свято!
Що помітно відразу: після 16 грудня цінники фактично перестали грати роль гаранта ціни. Наявність товару і вартість визначається цифровий базою даних, а та більше схожа на котирування Forex. Самі ж «папірці» замінюються нерегулярно, силами і без того зайнятих працівників магазинів. Тому навіть поважні і великі федеральні мережі у ці вихідні нагадували базарну площу. Мовляв, ау, а скільки це коштує насправді? Не вистачало тільки можливості поторгуватися.
Одна з мереж вирішила питання капітально. Просто взяла і прибрала ціни. Гіршого сценарію для споживача просто не уявити. Щоб дізнатися ціну чого-небудь з їх асортименту аксесуарів, мені як споживачу необхідно мучити консультанта, який в свою чергу буде мучити комп'ютер. По кожній позиції. Може я такий один, але ймовірність, що я куплю товар з помилковим цінником все одно вище, ніж шанс придбання чого-небудь без заздалегідь визначеної вартості. В останньому випадку виникає недовіра і думка, що тебе обманюють. І тоді хочеться просто посміхнутися і звалити до конкурента навпроти, де все наочно і зрозуміло. Загалом, рітейл, не роби так.
Простий приклад того, як цінникам стало складно довіряти. На чохлі до iPhone 6 наклеєна ціна 2290 рублів. Я підходжу до продавця і заради інтересу звертаюсь свіжу вартість. У відповідь чую вже іншу суму, 3390 рублів. Нормальна різниця.
Поки мені пояснюють, що до чого, неподалік розгортається міні-скандал: хтось поспішив і купив смартфон з банківської картки - і помітив, що з нього списалось більше грошей, ніж було на ціннику. Не знаю, чим все закінчилося, але ситуація показова. У мить ока впала довіра у відносинах продавець-покупець, і відновлювати його, а заодно віру у верховенство цінника, ринок буде ще дуже довго. Про закони ніхто навіть не згадує, не до цього.
В ході відвідування різних магазинів кидається в очі те, як сильно може відрізнятися ціна на один і той же пристрій. Одні мережі вже підкоректували абсолютно вартість усього товару за новими курсами валют (Медиамаркт), а інші роблять це тільки при необхідності і вичерпання запасів (М-Відео). Якщо проїхатися по кількох торгових точках, деякі девайси можна купити на 30-50% дешевше. Наприклад, портативні жорсткі диски або комп'ютерну периферію.
Атмосферу серед магазинних рядів підігрівають так звані «ажіотаж» і «дефіцит». Ці слова я чув у ТЦ на кожному кроці. Але якщо ажіотажу дійсно чимало, то дефіцит поки не такий серйозний, як його малюють. Варто провести жирну лінію між панікою в ЗМІ і реальним станом справ. Очевидно, що великі мережі мали гідні запаси техніки на складах - позначилася підготовка до новорічних свят. Тому порожні полиці є тільки там, де вони цілком могли б пустувати при відсутності кризи в країні.
Тут працює проста механіка ринку. Якщо товар спочатку був ліквідним (скажімо, хороша модель ТБ за доступною ціною), то так, його «змели» найшвидше. А нову партію почали відпускати за підвищеними цінами. Однак все те, що займає стелажі місяцями, досі не подорожчало. Як буде на це попит, так і позначиться зростання цін. А поки що ви все ще можете схопити бажане за нормальні гроші, ніби ніякого обвалу рубля не було.
Є й інша сторона медалі у: вигідні покупки в зв'язку з незавершенням коригуванням цін - це тимчасова ситуація, яка не протримається довго при утриманні нинішнього курсу валют. Мораль: бачите щось хороше за старими цінами - дійсно беріть це зараз. Головне, щоб це був не телевізор :)
Забійний попит населення на телевізори - взагалі окрема тема. По суті, це візитна картка всієї ситуації, а заодно предмет обґрунтованих насмішок. Великий гіпермаркет техніки може ломитися від товару так, що за ним не побачиш людей і продавців... але відділ ТБ буде виглядати так:
Або ось так:
У дні різкого стрибка курсу, люди кинулися в магазини і почали скуповувати саму дорогу техніку, в тому числі побутову. Але у нас, руських людей, щось клацнуло в ієрархії цінностей і самої необхідної покупкою 2014 року виявився телевізор. У більшості він буде другий, а частіше навіть третій або четвертий в будинку. Навіть неважливо, що він дуже скоро буде збирати пил. Головне «вкластися», а там видно буде». Якщо що, це цитата з черги, де я стояв.
Своїми очима побачив, як сім'ї беруть по 3-4 «телека». Логіка таких рішень від мене вислизає. Створюється враження, що через місяць-другий барахолки столиці і регіонів будуть рватися по швах від ТБ, які нікому не потрібні. Думку поділяють і самі продавці магазинів - у властивій манері:
Товстий Мужик прийшов і заявляє: хочу найкрутіший телик, який у вас є. Пішли йому показувати, а він навіть не подивився, махнув рукою і каже «виписуй».
Ну ми йому почали оформляти, стоїмо біля комп'ютера. Тут майже такий же понтовый быдлан, але з сім'єю підходить. І каже - хочу телевізор. Вгадай, на який він показав. Добре, що було два: один тут, другий-на складі. І це в перший день обвалу, розумієш? Колега на них такі комісійні підняв, що можна на зміну не виходити до лютого. Але я думаю, що йому не заплатять ніфіга, немає.
- Веселий консультант великої мережі
Я вам не рекомендую купувати телевізори зараз. Навіщо? Всі йдуть телевізори брати, а потім що з ними робити? Краще візьміть що-небудь з техніки Bork, це відмінне вкладення...
- Інший хлопець, там же
Непропорційне попит призвів до того, що багато магазинів великих мереж в короткі терміни розпродали всі локальні запаси хороших телевізорів, а нові відмовилися виставляти на стенди з-за скаженою «плинності». Дійсно, навіщо це робити, якщо із завданням успішно справляються ось такі «прайси»:
На відміну від зниклих цінників, ця міра - дуже навіть нічого. Всі ціни виробника знаходяться на виду, а специфікації і зовнішній вигляд моделі можна швидко глянути в інтернеті зі смартфона. Як мені підказали консультанти, повідомлення про доставку після 20 січня ніяк не пов'язано з завантаженістю відповідної служби. Просто до 20 числа планується закупити і поставити ці моделі, за кількістю попередніх замовлень від покупців. Така от захист від ризиків, що несе з собою 2015 рік.
Все, що відбувається в магазинах в останні два тижні - справжній бенкет під час чуми. Покупці поспішають перетворити гроші в відчутні речі, побоюючись швидкого погіршення економічної ситуації. У зв'язку з цим шопінг перетворився з приємного заняття в панічний і агресивний процес. І не можна сказати, що загальні очікування мас нічим не виправдані: у 2015 році ситуація неминуче погіршиться. Це не приховують навіть офіційні особи, а компанії вже зараз починають скорочувати персонал і урізати витрати на наступний рік. Кого не запитай з керівників, настрій вкрай песимістичний.
Однак божевільна купівельна активність у даний момент грає на руку ринку, тимчасово стабілізуючи ситуацію і даючи багатьом компаніям натурально «віддихатися перед смертю». Фірми, що займаються постачанням та продажем електронної техніки, поки можуть залишатися на плаву і паралельно готуватися до складного періоду в своїй історії.
Ось п'ять простих порад для покупця, які дозволять звести ризики новорічного шопінгу до мінімуму:
- Перевіряй цінник, але не довіряй.
- Користуйся Яндекс.Маркетом і звіряй ціни скрізь. Розкид сум величезний.
- Купуючи телевізор, не сподівайся його продати.
- Не бери техніку Apple за новими цінами, просто не треба і крапка.
- Краще вкладення зараз - гроші. На найближчі півроку.
- Ми ж просили не купувати телевізор, навіщо ти це зробив.
Я стояв у черзі рівно годину. З магазину в той день я виніс зовсім небагато - 12-ватну зарядку для айфона і феєрично дешеву (і неймовірно круту!) Bluetooth-клавіатуру від Sony з вбудованою мишею за 600 рублів. Трохи пізніше заглянув туди вдруге, додавши до покупок браслет Jawbone UP 2.0 і копійчану кавоварку. За останнє чомусь соромно. Але суть не в цьому.
Чим ви порадували себе і рідних в ці вихідні? Як пройшов ваш недільний шопінг під прапорами дерев'яного рубля? Або ж в цей раз ви вирішили відсидітися вдома, спостерігаючи за подіями з дивана? Похвалимося покупками і поспілкуємося в коментарях про те, що відбувається і буде відбуватися надалі. І заодно підкажемо один одному, де можна купити чого-небудь хорошого, так дешевше.
Тільки не телевізор.
P. S.: Від редакції - це рубрика прямої мови від авторів iPhones.ru. Позиція може не збігатися з офіційною, а всі висловлені точки зору субьективны. Зате ніякої реклами: тільки простий формат блогу, місцями сумбурний, але живий. Є ідея для редакційній статті? Відпишіть авторам за контактами в кінці матеріалу.
Ще цікаве:
- Jawbone почала продажі оновленої Bluetooth-гарнітури Era з підтримкою Siri
Компанія Jawbone останнім часом більше відома завдяки своїм фітнес-браслетам... - Виробництвом процесора A9 займуться Samsung, GlobalFoundries і TSMC
Ми ще не встигли відчути всі принади готуються до виходу... - Анонсована специфікація Bluetooth 4.2: нові швидкості, нові можливості
Незалежно від того, яким саме бренду належить смартфон, планшет або...