Поговоримо про новий імідж компанії Apple, відкритій і довірливій
В рамках презентації нових моделей iPad, що трапилася минулого тижня, Apple зробила несподіваний крок. Замість того щоб зустріти пресу з тильного боку кампуса і провести їх в центр Town Hall, представники компанії направили журналістів до центрального входу презентаційного залу.
Відкрита Apple +ShiftНезвичайний тур представників преси через весь кампус Apple - це частина своєрідного експерименту. Керівництво компанії вирішило змінити політику і відмовитися від параноїдальною секретності. А адже її в Купертіно дотримувалися ще з кінця 1990-х. Певні заходи безпеки і секретності поки все ж працюють, про це навіть окремо заявив ведучий презентації, Стівен Колберт, згадавши потроєну секретність. Однак у той же час Apple вирішила офіційно ділитися з народом деякими таємницями. Це дозволить спостерігачам за роботою компанії обговорювати новинки та перспективи на основі реальних доступних фактів, а не губитися в здогадах в перервах між релізами.
Це другий за рахунком подібний крок після рішення керівництва Apple запросити минулого літа близько дюжини спостерігачів на конференцію розробників WWDC. До того моменту її відвідувачами могли бути тільки офіційні партнери компанії, що зобов'язалися мовчати про деталі заходи згідно з договором про нерозголошення. Більш того, виробник iPhone навіть провів відеотрансляцію конференції. Це дозволило розробникам і представникам мас-медіа відкрито говорити про нові технології. А адже раніше розробники повинні були мовчати про те, з чим вони працюють. Обговорювати нові програмні продукти їм заборонялося навіть між собою.
Результат такої зміни курсу не змусив себе чекати. Навіть ті, хто поняття не має про C#, дізналися про те, що Apple створила нову мову програмування Swift. Інформація про просунутих API і продуктах начебто Metal, CarPlay, HomeKit і HealthKit перестала бути чимось таємничим і доступним лише обраним, тепер це звичні терміни для багатьох зацікавлених, але далеких від програмування товаришів.
Відповідно, те, що і на цей раз пресу зустріли біля центрального входу в кампус компанії і урочисто провели на його території вздовж столиків з закусками і уважними бариста, готовими запропонувати каву всім бажаючим, можна вважати початком нової ери. Ери відкритою, доброзичливою до стороннім Apple.
Більше того, така люб'язність - не удавана. Схоже, що співробітники компанії прийняли її новий імідж. Це більше не розвалюється фірма, яку взявся рятувати Стів Джобс 18 років тому. Відродившись з попелу в боротьбі з серйозними конкурентами, Apple сьогодні стала однією з найбільш впливових і успішних технологічних компаній в світі. І її колектив усвідомлює це.
Одна з найбільших проблем Apple в тому, що компанія все ще існує у своєї старої штаб-квартирі на Infinite Loop, ледь вміщаючись там. Саме тому будівництво нового офісу Campus 2 йде стрімкими темпами.
Відкрита Apple +CommandКомпанія Apple пережила натиск основних конкурентів (або партнерів - тепер вже складно визначити), включаючи Microsoft, Google і Samsung) і стала лише сильніше. Як би пафосно це не звучало, але ж дійсно кожен з них так чи інакше намагався привласнити собі розробки виробника iPhone або знищити його бізнес, створюючи копії його продуктів. Але сьогодні Apple все ж відіграється, і рахунок йде саме на її користь. Конкуренти розуміють, що починають програвати. А перемога Apple ще більш очевидна в тому, як компанія будує відносини зі своїми розробниками, споживачами і з представниками преси.
Ось простий приклад: у відповідь на невдоволення користувачів у зв'язку з видаленням «Фотоплівки» (Camera Roll) в iOS 8 Apple тут же офіційно заявила, що ця функція буде повернута в iOS 8.1. А тепер порівняємо цей крок з тим, як Microsoft ліквідувала меню «Пуск» у Windows 8, і, незважаючи на скарги користувачів, повернула його тільки через два з половиною роки в Windows 8.1 (причому йдеться лише про кнопці, а не повноцінне меню).
Раніше вважалося, що саме Apple не прислухається до своїх користувачам, що не звертає уваги на ігри та «хмари» і продає свою продукцію в рамках маленької вузькоспеціалізованої ніші для «обраних» (В минулому техніка компанії дійсно сприймалася, так і позиціонувалася як рішення для особливої касти спеціалістів - фотографів, музикантів тощо). Однак часи змінилися.
В цьому році компанія з Купертіно не тільки представила лінійки нових iPad, Mac, оновлені версії операційних систем і пакету iWork. Вона продемонструвала увагу до своїх продуктів і потреб користувачів. Такі фішки як Continuity в новій iOS тому підтвердженням.
Адже у конкурентів ситуація з модернізацією розвивається не так гладко. У той час як підтримка Bluetooth 4.0 (що забезпечує функціонування нових фішок iOS і OS X) є практично у всіх пристроях з 2011 року, новітні флагманські продукти на базі ОС Android і Windows Phone навіть і близько не здатні запропонувати щось рівня Continuity.
До того ж, Google і Microsoft, незважаючи на їх зусилля запустити масштабний бізнес з постачання смартфонів, подібний бізнесу Apple, зазнають невдачі в цій сфері. Адже вони постачають на ринок лише невелику частку пристроїв, дійсно хороших і здатних допомогти в просуванні та популяризації їх платформ.
Аналітична компанія Chitika Insights не так давно повідомила, що в Північній Америці обсяг використання платформи Android на пристрої з брендом Google, склав у вересні лише 3,6%. Тобто, в порівнянні з червнем поточного року спостерігаємо скорочення на 10%. Домінуюча позиція на ринку Android-пристроїв належить Samsung (57,4%). Не дивно, що тепер Google доводиться конкурувати ще й з Samsung за просування гаджетів на власній платформі.
В оцінці споживання мобільного веб-трафіку 35% належать пристроїв на базі Android, а решта 65% - це частка iPhone і iPad. Знову ж наведені дані по Північній Америці, по ринку, на який Google має не менше прав, ніж Apple. У Китаї, для порівняння, Google та її сервіси не цікавлять користувачів. Тоді як iOS-пристрої Піднебесної продаються досить бадьоро.
Навіть в Штатах експерименти Google часом затьмарює новинка від Amazon на основі фірмової платформи Firefox OS (побудована на базі Android, але не містить фірмових сервісів інтернет-гіганта). За даними Chitika, Amazon належать 6,9% веб-трафіку, споживаного з платформи Android, і це майже в два рази більше, ніж споживається на пристроях Nexus. Таким чином, єдине, що є спільного у Google і Amazon - це деякі уразливості платформи Android.
Здатність Apple створювати нові технології, швидко втілювати їх у життя і підкорювати ними ринок можна назвати унікальною. Нові версії iOS і OS X входять в обіг і приймаються користувачами масово і практично миттєво після релізу, чого не скажеш про платформах Android і Windows. Великою мірою це можна пояснити тим, що з цими платформами працюють власники ліцензій - такі виробники як Dell або Samsung. Їх головна мета - продавати свої нові продукти, але ніяк не забезпечувати підтримку старих продуктів, адже це зайві витрати. Але от питання - а чи варта така економія результату. Адже на тлі «одноразовості» багатьох Android-смартфонів, які народжуються і «вмираючих» з однієї і тієї ж версією ОС, в той час як Google активно штампує нові, народ все частіше робить вибір на користь більш дешевих рішень від альтернативних вендорів не настільки великого штибу, на зразок ASUS або Xiaomi.
У світі Apple кожен крок, який робить компанія з метою поліпшення своїх платформ, призводить лише до зміцнення лояльності користувачів. На даний момент виробник поставляє чотири моделі iPhone, хоча більшу частину продажів складають дорогі смартфони iPhone 6 і 6 Plus. У випадках з іншими виробниками ситуація з споживчими перевагами як раз прямо протилежна.
Відкрита Apple +OptionНова домінуюча позиція Apple в індустрії споживчих технологій означає, що компанії не варто переживати про підступи конкурентів. Зараз навряд чи хтось зможе витіснити виробника iPhone з ринку, навіть копіюючи його розробки.
У минулому, коли В 1982 році IBM впевнено вийшла на ринок ПК, Apple була ще тільки зароджується і недосвідченої фірмою. До того часу, як вона почала продавати свій перший комп'ютер Mac, конкуренти вже щосили підкорювали ринок ПК, причому на всіх рівнях - постачаючи як дорогі, так і більш бюджетні моделі настільних обчислювальних машин.
Apple випускала перші моделі iMac, iPod, iPhone і iPad в такий час, коли її позиція була дуже хиткою на тлі конкурентів. Критики пророкували крах американської компанії і вважали, що її розробки відразу ж почнуть активно копіювати безіменні виробники ширвжитку, ніж її і доб'ють. Але прогнози не збулися. Зокрема, в ситуації з iPod саме конкуренти зазнали страшну невдачу. Так, Microsoft будувала наполеонівські плани з сервісом PlaysForSure і плеєр Zune. Корпорація навіть планувала повторити успіх Windows! Де тепер Zune? Він мертвий.
Жоден з конкурентів Apple до цих пір не здатний змагатися з iPhone прибутковості та обсяги продажів. Противники компанії процвітали лише у виробництві дешевих моделей, що не приносять їм великих грошей. Жоден конкурент не обійшов за результатами продажів і iPad. Навіть незважаючи на те, що обсяги поставок фірмового планшета з кожним роком скорочуються, Apple все ж примудряється продавати більше пристроїв, ніж всі п'ять її конкурентів в даній області разом взятих.
Конкурувати з Apple на рівних за обсягами поставок можуть лише всі виробники техніки в світі разом узяті. Ось тільки не варто в такому випадку використовувати в якості порівняння прибуток, так як основна її частина мобільного та PC-індустрії йде саме до компанії з Купертіно.
Хтось з новачків, можливо, зміг би представити власні революційні продукти, здатні змінити існуючий стан речей. Однак саме на даний момент світова присутність Apple набагато обширней і перспективніший, ніж у Microsoft або у якої б там не було іншої технологічної компанії.
На відміну від Microsoft компанія з Купертіно не просто створює операційну систему. Вона також розробляє більшу частину внутрішніх компонентів пристроїв, включаючи процесор. Плюс до всього, Apple створює одні з кращих програм для своїх платформ, володіє власним хмарним сервісом і, нарешті, регулює роботу магазину додатків і контролює продукти сторонніх розробників, забезпечуючи ефективний захист користувачів від шкідливих і шпигунських програм.
На даний момент Apple - це збірний образ таких гігантів як Microsoft, Intel, HP і Google. Причому, в минулому році виробник iPhone заробив більше, ніж всі ці компанії разом узяті.
У своєму поточному стані Apple може робити те, що їй не під силу в недавньому минулому. Наприклад, резервувати колосальні виробничі потужності для випуску нових чіпів A8 і A8X або створити продукт від технологічної компанії, якими зацікавляться не тільки гіки, але і любителі стильних штучок, разом з іншими людьми, далекими від гаджетів і технологій. Так-так, мова саме про Apple Watch. Серед нових можливостей також варто згадати про запуск нової платіжної системи, причому з підтримкою практично кожного банку (правда, поки мова лише про США). Не варто забувати і про партнерство з «Блакитним гігантом» з метою створення сотні корпоративних додатків і залучення корпоративних клієнтів до активного використання iPad. Нарешті, це розробка і запуск в масове виробництво першого мобільного 64-бітного процесора і впровадження унікального API, що дозволяє видавити з апаратної начинки максимум ігрових можливостей, на що вона здатна.
Само собою, в роботі над усіма описаними продуктами, як апаратними, так і програмними, Apple все ж буде потрібно певний рівень секретності. Однак з іншого боку, компанія більш впевнено стоїть на ногах і готова ділитися з публікою деякими даними без страху, що опублікована інформація буде використана проти неї самої. Цікаво буде спостерігати, як саме Apple стане дотримуватися цього нового курсу в майбутньому. [ai]