Астрономи виявили ціле зоряне скупчення, "изгнанное" з величезною швидкістю з материнської галактики

Астрономы обнаружили целое звездное скопление, "изгнанное" с огромной скоростью из материнской галактики

Галактиці, відомої під номером M87, може позаздрити будь-бейсболіст. Цій галактиці вдалося кинути дуже швидкий м'яч, в ролі якого виступило ціле зоряне скупчення, летить у нікуди зі швидкістю близько 3.2 мільйонів кілометрів на годину. Після такої "подачі" це зоряне скупчення, що отримало назву HVGC-1, приречене на нескінченне блукання в порожнечі міжгалактичного простору.

"Астрономам вже відомі "нестримні" зірки і планети, самотньо летять в космічному просторі з величезними швидкостями. Але цей випадок є першим разом, коли ми виявили ціле подібне зоряне скупчення" - розповідає Нельсон Колдуелл (Nelson Caldwell), вчений з Центру астрофізики Гарварду-Смітсона (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, CfA).

Абревіатура "HVGC" у назві HVGC-1 розшифровується як гиперскоростное кулясте скупчення (hypervelocity globular cluster). Зазвичай такі кульові скупчення є "реліквіями" ранній Всесвіту, що складаються з тисяч зірок, згрупованих в кулю, діаметром у кілька десятків світлових років. В нашій галактиці, галактиці Чумацького Шляху, знаходиться близько 150 таких кульових скупчень, а в гігантської еліптичної галактиці M87 кількість кульових скупчень обчислюється тисячами.

Слід зауважити, що скупчення HVGC-1 було виявлено завдяки випадковості. Астрономи CfA протягом декількох років займалися вивченням областей простору, що примикають до галактиці M87. На основі отриманих даних вони складали мапу, на якій різними кольорами були відзначені космічні об'єкти різного класу, Для цієї мети та для більш поглибленого вивчення кульових скупчень вчені використовували інструмент Hectospec телескопа MMT Telescope в Арізоні.

Комп'ютер в автоматичному режимі проводив аналіз даних і обчислював швидкість руху кожного скупчення. Увага зверталася на будь-які відхилення від середньостатистичних даних і вчені проводили ручну перевірку отриманих результатів і додаткові дослідження. Таким чином було виділено і скупчення HVGC-1, швидкість руху якого була аномально висока.

Астрономи ще не мають однозначної відповіді на запитання, який процес зміг стати тим поштовхом, який надав скупченню HVGC-1 його високу швидкість. Однією з гіпотез є те, що це скупчення пройшло в безпосередній близькості від двох надмасивних чорних дір, що знаходяться в ядрі галактики M87. Проходячи крізь гравітаційну аномалію, створену чорними дірами, скупчення HVGC-1 втратило досить велика кількість зірок, але щільне ядро скупчення залишилося неушкодженим і було викинуто назовні як з рогатки з простору між двома чорними дірами.

Швидкість переміщення скупчення HVGC-1 настільки висока, що її буде достатньо для подолання гравітаційних "уз" галактики M87. Цілком імовірно, що вже в даний час це скупчення вже покинуло область впливу галактики M87 і почало своє нескінченне блукання по просторах міжгалактичного космічного простору.