Menu

Нова інтелектуальна система автопілота ALIAS зможе зробити роботу екіпажу з п'яти чоловік

Новая интеллектуальная система автопилота ALIAS сможет сделать работу экипажа из пяти человек


Останнім часом в самих різних областях спостерігається тенденція усунення впливу людського чинника на різні дії і процеси. Найбільш яскравим прикладом тому є набирає обертів гонка по створенню автомобілів роботів, які зможуть самостійно пересуватися по дорогах, не здійснюючи помилок, які може допустити людина-водій. В авіації щось подібне використовується вже досить давно і такі системи відомі під назвою "автопілота", який може утримувати літальний апарат на заданому курсі, а деякі з яких здатні навіть здійснювати самостійну посадку в автоматичному режимі на смуги аеродромів, дані про яких є в пам'яті системи. Але, з урахуванням рівня розвитку сучасних технологій нічого не заважає створити більш досконалу та інтелектуальну систему автопілота, і нещодавно Управління перспективних дослідницьких програм Пентагону DARPA почала реалізацію програми Aircrew Labor In-Cockpit Automation System (ALIAS), метою якої є створення універсальної системи автопілота, яка зможе повністю замінити собою роботу екіпажу з п'яти чоловік.

Майбутня система автопілота ALIAS буде представляти собою універсальний комплект обладнання, який можна буде використовувати на літаках і вертольотах самих різних типів. Інтелектуальні здібності майбутньої системи дозволять звалити на її плечі виконання практично всіх завдань пілотування, починаючи від зльоту, польоту за заданим курсом або по прокладеному маршруту, до фінального приземлення на смугу аеродрому. Використання такої системи перетворить людину в свого роду спостерігача високого рівня, який буде звільнений від виконання рутинних польотних операцій для вирішення високорівневих завдань, пов'язаних безпосередньо з виконанням основного завдання польоту.

"Наша мета полягає в тому, щоб розробити і виготовити універсального автоматизованого помічника, який, завдяки використанню зручних інтерфейсів і безлічі налаштувань, можна пристосувати для керування літальним апаратом практично будь-якого типу. Більш того, різноманітність закладених в систему алгоритмів дозволить автопилоту самостійно справлятися з ситуацією навіть у випадку виникнення неполадок літального апарату" - розповідає Даніель Пэтт (Daniel Patt), один із керівників програми ALIAS, - "Можливості нового автопілота дозволять трохи змістити роль людини, що знаходиться в кабіні літального апарату, від управління численними системами до здійснення загального керівництва виконанням місії. Крім цього, системи такого рівня автоматизації дозволять більш ефективно витрачати ресурси літального апарату, зробити польоти більш безпечними і здійснити посадку літального апарату навіть у тому випадку, якщо людина з якихось причин виявляється недієздатною".

Фахівці DARPA збираються зібрати в рамках системи ALIAS всі наявні досягнення і технології в області автоматичного пілотування і управління, які були створені за останні 50 років. Але, крім цього, в склад нової системи будуть включені і інші технології, які поки ще не мають відношення до пілотування, приміром, технологія розпізнавання мови, жестів і рухів, виразу і рухів обличчя людини, голосової ідентифікації та управління і безліч інших технологій, які максимально спростять використання такої складної системи.

|