Вчені виявили найдавнішу воду на земній кулі, що зберігалася в недоторканності кілька мільярдів років

Ученые обнаружили самую древнюю воду на земном шаре, хранившуюся в неприкосновенности несколько миллиардов лет

В шахті поблизу міста Тимминса в Онтаріо, Канада, на глибині близько трьох кілометрів вчені виявили ізольований резервуар з водою, який, імовірно, був сформований близько 2.6 мільярдів років тому, в час, коли на Землі ще не відбувся розквіт багатоклітинних форм життя. Барбара Шервуд Лоллэр (Barbara Sherwood Lollar), вчений в галузі наук про Землю з університету Торонто, команда якої займається вивченням виявленого резервуара, вважає, що вода в цьому резервуарі є свого роду "капсулою часу", яка може розповісти дуже багато про умови, які існували на Землі в незапам'ятні часи.

Подібні резервуари з водою були виявлені в Південній Африці в золотих копальнях на глибині близько 2.5 кілометрів. Завдяки цим знахідкам вчені вже з'ясували, що стародавні мікроорганізми можуть вижити і залишитися незмінними протягом десятків мільйонів років, потрапивши у воду таких ізольованих від навколишнього середовища "кишень". Вода в таких резервуарах, як правило, більш солона, ніж морська вода, її хімічний склад дуже близький до складу води в області геотермальних джерел на дні океану, ця вода сповнена розчиненого в ній водню та інших хімічних сполук, завдяки яким в цій воді довгий час може існувати життя.

Вчені провели аналіз зразків води, взятих на глибині трьох кілометрів в шахті поблизу Тимминса. Найбільше вчених цікавила наявність у воді благородних інертних газів, таких як гелій, неон, аргон і ксенон. Саме аналіз процентного співвідношення цих газів дозволив вченим свого часу визначити вік ізольованих порожнин, виявлених у гірських породах, адже співвідношенні кількості цих газів чітко і ясно вказує на певну епоху земної історії. І в даному випадку, завдяки вимірюванню співвідношення кількості інертних газів, вченим вдалося встановити вік підземного резервуара з водою.

Як показали дослідження, вік води, взятої з резервуара, що знаходиться в проміжку від 1.5 до 2.64 мільярда років. Така знахідка дозволяє вченим сподіватися на те, що де-небудь на Землі існують і інші подібні резервуари з водою, які утворилися ще набагато раніше, а їх виявлення дозволить вченим дізнатися ще більше подробиць про ті часи, коли на Землі тільки почала зароджуватися примітивне одне - і многоклеточная життя.

"Такі факти нас просто приголомшили" - розповідає Шервуд Лоллэр, - "Спочатку ми припускали, що вік цієї води обчислюється десятками мільйонів років або, в крайньому випадку, сотнями мільйонів років. Але вік цієї води виявився у кілька мільярдів років, що дуже важко вкладається в розуміння".

Вчені з'ясували, що місце, де був виявлений резервуар з водою, було сформовано геологічними процесами, які зараз можна спостерігати в районі геотермальних джерел на дні океану. "Ми ходили з того, що було дном океану 2.7 мільярда років тому", - розповіла Шервуд Лоллэр, - "Там ми спостерігали деякі геологічні особливості, зокрема лавові подушки, які можна зараз знайти на дні сучасного океану".

Поки що вченим не вдалося виявити ніяких слідів життя в зразках стародавньої води. "Ми працюємо над цим прямо зараз. І якщо нам вдасться виявити сліди життя в цій воді, таке відкриття дозволить пересунути часові межі, що визначають час існування життя на Земній кулі, і більш точно дізнатися, скільки може існувати мікробіологічна життя, що потрапила в ізольовані умови".