Надважкий 117-й елемент може незабаром отримати офіційне визнання і зайняти своє місце в періодичній системі

Сверхтяжелый 117-й элемент может скоро получить официальное признание и занять свое место в периодической системе

Група вчених-ядерників з Центру досліджень важких іонів (GSI Helmholtz Center for Heavy Ion Research), Дармштадт, Німеччина, за допомогою перебуває у їх розпорядженні прискорювача створила кілька атомів нового надважкого 117-го елемента. Дане досягнення робить цей елемент, що має неофіційну назву унунсептій (ununseptium), на крок ближче до моменту отримання нею офіційного назви, після чого він займе належне йому місце в таблиці періодичної системи хімічних елементів.

Елемент називають 117-м з-за того, що ядро його атома містить 117 протонів, і цей елемент є одним з декількох відсутніх на сьогоднішній день пунктів періодичної системи хімічних елементів. Відомо, що всі надважкі елементи, що мають атомне число більше 104 не існують у природі в природному вигляді, найважчим з існуючих елементів є уран, ядро якого налічує 92 протони. Але вчені, використовуючи потужні прискорювачі важких частинок, можуть отримувати надважкі елементи, штучно додаючи протони в ядрі атома за допомогою реакцій ядерного синтезу.

За останні роки вчені досягли досить значних успіхів у справі створення штучних надважких елементів. "У своїх дослідженнях ми переслідуємо мету, яка полягає у з'ясуванні того, наскільки великим може бути ядро атома" - розповідає Крістоф Дюллман (Christoph Dullmann), професор з Инститцта ядерної хімії університету Йоганнеса Гуттенберга (Institute for Nuclear Chemistry at Johannes Gutenberg University Mainz), - "Зараз ми намагаємося з'ясувати, чи існує межа, що обмежує кількість протонів, які можуть бути "упаковані" в одне ядро атома речовини".

Як правило, чим більшу кількість нейтронів і протонів містить ядро атома, тим більше стає нестабільним такий атом. Самі надважкі елементи існують лише мікросекунди і наносекунди часу до того моменту, як їх ядра розпадаються на ядра більш легких елементів. Проте, вчені припускають, що існує якийсь "острів стабільності", надважкі елементи якого стають стабільними, здатними існувати досить тривалий час. Виявлення цього острова і стабільних надважких елементів має величезне наукове значення, такі елементи можуть стати основою абсолютно нових технологій і наукових дослідницьких методів.

"Існують припущення, що деякі з надважких елементів є стабільними елементами і можуть існувати в навколишньому світі досить довгий час" - розповідає Дюллман, - "У даний час ми досліджуємо залежність періоду напіврозпаду надважких елементів, ядра яких насичені великою кількістю нейтронів і протонів".

Нагадаємо нашим читачам, що 117-й елемент було вперше отримано в 2010 році в Об'єднаному Інституті ядерних досліджень в Дубні, Росія, спільними зусиллями російських і американських вчених з Національної лабораторії імені Лоуренса (Lawrence Livermore National Laboratory, LLNL). Але результатів, отриманих у 2010 році, виявилося недостатньо для того, щоб представники комітету Міжнародного союзу чистої і прикладної хімії (International Union of Pure and Applied Chemistry, IUPAC) прийняли рішення про офіційне визнання відкритого елемента. Зараз же, після досягнення німецьких вчених, комітет IUPAC повинен буде знову повернутися до питання про надання 117-го елементу офіційної назви та про включення цього елемента в періодичну систему хімічних елементів.