Menu

Розроблена технологія повного уявного управління польотом літака

Разработана технология полного мысленного управления полетом самолета


Керуючи сучасними літаками та іншими літальними апаратами, пілоти використовують штурвали, ручки педалі і безліч інших елементів управління, що перетворює це справ у досить складний процес. Але з наукової фантастики нам досить добре відомі системи, що дозволяють керувати космічними кораблями, літальними апаратами, бойовими роботами і автомобілями за допомогою систем уявного управління. І, перетворюючи поняття наукової фантастики в існуючі факти, дослідники з Технологічних університетів Мюнхена і Берліна розробили першу систему, що дозволяє пілотам керувати літаками лише з допомогою "сили" думки. Згідно дослідникам, проведена ними демонстрація не тільки довела не тільки саму можливість такого управління, але і те, що уявне управління може забезпечити досить високий ступінь точності.

Незважаючи на те, що сама ідея уявного управління здається трохи фантастичною, особливо нічого фантастичного в цьому немає, в основі технології лежать давно відомі і відпрацьовані часом методи обробки сигналів. Проект системи уявного управління був виконаний у рамках європейського проекту "Brainflight", кінцевою метою якого є розробка спеціального шолома для пілота, оснащеного матрицею електроенцефалографічних електродів. Ці електроди зчитують картину електричних сигналів діяльності головного мозку, а спеціалізований алгоритм, розроблений берлінськими дослідниками, виділяє із загальної картини тільки ті сигнали і образи, які мають відношення до процесу управління, і перетворює їх в команди, що передаються виконавчим агрегатів літального апарату.

Разработана технология полного мысленного управления полетом самолета


Звичайно, технологія, розроблена німецькими вченими, ще жодного разу не перевірялася на реальних літаках. Для відпрацювання всіх складових частин системи використовувався авіаційний симулятор. У випробуваннях були задіяні сім учасників, що мають різний рівень пілотування, від досвідчених пілотів до абсолютних новачків у цій справі. Але отримані результати здивували навіть самих дослідників. Кожен з учасників виявився здатний керувати літаком з точністю, достатньою для отримання ліцензії пілота, кожен з людей утримував літак при посадці в межах 10 градусів від заданого положення в середньому 8 із 10 разів. Практично всі учасники здійснили успішні посадки в умовах поганої видимості, ніколи не торкаючись елементів управління літака.

Як стверджують дослідники, розробленої ними технології потрібно пройти ще цілий ряд модернізацій і доробок, перш ніж її можна буде використовувати на реальних літальних апаратах. Насамперед це полягає в тому, що існуюча система абсолютно не забезпечує ніяких зворотних зв'язків, які є одними з головних складових відчуттів пілота під час польоту.

"Кінцева мета нашого проекту полягає в тому, щоб зробити польоти доступними більшій кількості людей", - розповідає Тім Фрік (Tim Fricke), інженер з Мюнхенського технологічного університету, - "За допомогою системи уявного управління польотом буде простіше і легше. Це зменшить фізичне і психологічне навантаження на пілота, що сприятливо позначиться на безпеці польоту. Пілоти отримають більшу свободу переміщення в рамках обмеженого простору в кабіні і можливість виконання інших додаткових завдань".

|